Tijdens het congres Licht 2014 in het Congresgebouw World Forum in Den Haag is op 22 september 2014 voor de vierde keer de Daylight Award van Stichting Living Daylights uitgereikt. Het Centraal Station van Rotterdam is dit jaar door de vakjury gekozen tot winnaar.
De jury vond vooral de opeenvolging van ruimten bestaande uit de drie basiselementen van het station: de entreehal, de transferhal en de perronoverkapping, bijzonder. Elk element kent haar eigen vorm van daglichttoetreding. Rotterdam Centraal Station scoort daarnaast onbetwist als hoogste op het criterium locatie en gebruik. “De reiziger kijkt op veel plekken door het hele station en kan zich prima oriënteren. Het daglicht vergezelt hem bij al zijn bewegingen en is letterlijk leidraad; naar binnen, naar buiten en door het gebouw heen”, aldus juryvoorzitter Koen van Velsen.
De Daylight Award
De Daylight Award is in het leven geroepen om gerealiseerde projecten waarin het samenspel tussen dag- en kunstlicht vernieuwend is voor het bouwconcept, onder de aandacht te brengen. Het primaire doel van de award is om opdrachtgevers en ontwerpers te stimuleren om daglichttoepassingen integraal in het ontwerp van een gebouw mee te nemen.
De jury van de Daylight Award bestaat dit jaar uit:
- Koen van Velsen (voorzitter van de jury)
- Francesco Veenstra (voormalig winnaar Daylight Award)
- Lars Courage (voormalig winnaar Daylight Award)
Verder namen plaats in de jury: Solmaz Esmailzadeh (lichtspecialist bij ARUP), Paul van Bergen (directeur van DGMR), Peter de Winter (hoofdredacteur ArchitectuurNL en Bouwwereld) en Sander Mirck (Mirck Architecture), namens de Stichting Living Daylights.
Daglicht in het gehele ontwerp
Om tot de winnaar te komen is de jury op bezoek geweest bij de genomineerde projecten. Daglicht blijft volgens de stichting iets wat ervaren moet worden. Er waren verschillende argumenten waarom Rotterdam Centraal Station de winnaar van de award is geworden, zo vertelt juryvoorzitter Koen van Velzen. “De entreehal vangt op veel verschillende plekken daglicht. Aan de voorzijde via de transparante gevel met het hoge dakoverstek, aan de zijkanten via de eveneens transparante doorgangen naar de bus- en tramstations en van boven via grote maar onnadrukkelijke daklichten. Het samenspel tussen kunst- en daglicht is bij Centraal Station Rotterdam erg sterk. In de transferhal komt daglicht binnen via de vides ter plaatse van de perrontrappen en de perrons zelf zijn geheel transparant overkapt. Door middel van prints en een patroon van zonnecellen op het glas van de overkapping wordt een eventueel teveel aan lichtinval getemperd. Al deze elementen hebben er voor gezorgd dat het centraal station de winnaar is geworden.
Inzendingen
De ingezonden projecten maken duidelijk dat daglicht steeds vanzelfsprekender wordt binnen de (her)ontwikkeling van de gebouwde omgeving. Stichting Living Daylights wil dit aan de hand van de Daylight Award blijven stimuleren. Opvallend was dat de jury deze editie besloot geen woningbouwprojecten te nomineren voor de prijs. Veel inzendingen in deze categorie stralen weliswaar zorg, aandacht en gedegen vakmanschap uit, maar ontberen het prikkelende en vernieuwende effect dat nodig is voor een Daylight Award.
Om daglichtgebruik ook in de woningbouw te blijven stimuleren, heeft de jury besloten de projecten: Schuren(Border Architecture), House W (Studio PROTOTYPE) en Boerderij de Borkeld (Reitsema & Partners architecten) een eervolle vermelding toe te kennen voor gedegen vakwerk met aandacht voor daglicht.