Renovatie van De Lijnbaan in Rotterdam

Renovatie van De Lijnbaan in Rotterdam

De eerste fase van de renovatie van de Lijnbaan is afgerond. De Lijnbaan is wereldberoemd als eerste autovrije winkelpromenade, ontworpen in de Rotterdamse wederopbouwperiode door Van den Broek en Bakema als exclusief winkelgebied met 70 luxe speciaalzaken.

Met het ontwerp voor De Lijnbaan is het huiskamergevoel terug

In 2010 is het Lijnbaan ensemble aangewezen als Rijksmonument. Vanaf 2008 heeft Mei architects and planners diverse cultuurhistorische studies uitgevoerd op De Lijnbaan. In 2014 won Mei de architectenselectie voor de vernieuwing van De Lijnbaan, en daarmee de bijzondere opdracht om het symbool van de wederopbouw te renoveren en de oorspronkelijke hoge kwaliteit en jaren 50 uitstraling terug te brengen. De eerste fase – tussen Aert van Nesstraat en Oldenbarneveltplaats – is nu opgeleverd.

Huiskamer in de stad

De luifels die de winkelpanden onderling met elkaar verbinden vormen het meest kenmerkende onderdeel van het ontwerp voor De Lijnbaan. Met de ‘oversteekluifels’ verbinden ze het winkelgebied en omkaderen de openbare ruimte waardoor een aangename buitenruimte onstaat, als een huiskamer in de stad.

Sinds de bouw in 1953 was er geleidelijk aan steeds meer veranderd en de eenheid in het ensemble was verdwenen. Met het ontwerp van Mei is het huiskamergevoel terug op De Lijnbaan. Later toegevoegde elementen zijn verwijderd, de oude luifels zijn hersteld en met gebruik van hout en warme materialen is de oorspronkelijke kwaliteit teruggebracht.

Renovatie in detail

Mei is het ontwerpproces gestart met het grondig inventariseren en bouwkundig in kaart brengen van alle bestaande luifels en gevels. Uitgangspunt van de renovatie was het behoud, herstel en renovatie van de tijdlaag de jaren 50.

Latere verbouwingen – zoals de toevoeging van de glazen luifels rond 1996 – zijn ongedaan gemaakt. De oorspronkelijke luifels zijn hersteld en aan onderzijde en voorzijde bekleed met geprefabriceerde delen van duurzaam Accoya hout.

Bij enkele panden waren de originele houten delen nog aanwezig. Die zijn gerestaureerd en niet vervangen. De oplettende voorbijganger zal de verschillen tussen de oorspronkelijke monumentale houten delen en de nieuwe houten delen kunnen terugvinden.

In de verdiepinggevels zijn de bestaande betonpenanten gereinigd en gerestaureerd en waar nodig teruggebracht middels van een speciaal ontwikkeld ‘opzet-penant’ van composietbeton.
De terugliggende nis tussen de luifels en de doorgaande gevelbalk ter hoogte van de verdiepingsvloer – tevens een belangrijk element in het ontwerp van De Lijnbaan – is over de hele lengte zorgvuldig gerestaureerd en voorzien van gaas als duivenwering om vervuiling in de toekomst te voorkomen.

Teamwork

Opdrachtgever van De Lijnbaan renovatie is Eigenaren Vereniging Lijnbaan. De bouw is uitgevoerd door J.P.van Eesteren. De plannen voor de renovatie zijn tot stand gekomen in een intensieve samenwerking met de vastgoedeigenaren, winkeliers, gemeente, aannemer, de Raad voor het Cultureel Erfgoed en de Rotterdamse Commissie voor Welstand en Monumenten. In navolging op de oplevering van deze eerste fase zal De Lijnbaan tussen Aert van Nesstraat, Kruiskade en Korte Lijnbaan in de loop van 2019 opgeleverd worden.

Foto: Bert Rietberg

Advertisment ad adsense adlogger