Afgelopen dinsdag is de restauratie van zeven luchtbogen van de Utrechtse Domkerk van start gegaan. Vorig jaar bleek uit een inspectie dat de voegen bij deze bogen in zeer slechte staat zijn. De restauratie wordt voor een groot gedeelte gefinancierd via crowdfunding. Restauratie luchtbogen Domkerk van start.
Eind 2014 vond inspectie plaats en is een restauratieplan gemaakt. Er bleek door slechte voegen water in het natuursteen te zijn terechtgekomen. Het initiatief Draag de Dom heeft via crowdfunding veel financiers weten te bereiken om zeven bogen te voorzien van nieuwe voegen. Zo’n 300 particulieren, fondsen en bedrijven staan financieel garant.
Roest
De inspectie bracht ook een grotere onderhoudsbehoefte aan het licht. Twee luchtbogen van tufsteen zullen waarschijnlijk vervangen moeten worden. Een ander probleem is ijzer dat in het natuursteen boven de ramen is verwerkt, wat zorgt voor roest. Het natuursteen zal op verschillende plaatsen vervangen moeten worden. Dit zal gefaseerd gebeuren. Komende september wordt duidelijk of of de provincie 50% van de eerste fasen zal bijdragen. De andere 50 procent zal weer via crowdfunding verworven worden.
Herbouw middenschip
Een ander particulier initiatief kan gerust curieus genoemd worden. Project2074 pleit voor de herbouw van het middenschip van de Domkerk. Gebruikmakend van de publiciteit van de Tourstart, (de tweede etappe leidt de renners onder de Dom door), reden de initiatiefnemers afgelopen week van Parijs naar Utrecht om aandacht voor hun plannen te vragen.
Het middenschip van de Domkerk ging in 1674 verloren in een wervelwind. Project2074 wil dat de herbouw van dat middenschip in 2074 voltooid wordt, precies vierhonderd jaar later. Bedoeling is dat het een middeleeuwse bouwplaats wordt met oude technieken, menskracht en ‘slow-building’. “Dan wordt de bouwplaats niet een hectisch en luidruchtig ‘verboden’ oord, maar juist een plek waar je de rust van een ander levensritme aantreft. Dit project zal veel impact hebben op Utrecht en roept natuurlijk ook allerlei vragen op. Daarover willen we graag met verder praten tijdens de wielertocht Grand Débat.” In vijf etappes voert de tocht langs allerlei plekken die een link hebben met herbouw.