Met het nieuwe GrooveTex systeem voor het opruwen van wegen verwacht wegonderhoudsbedrijf Klaruw zijn positie op de Britse markt verder te verstevigen. Na de eerste succesvolle praktijkervaring met de nieuwe machine op de snelweg M20 tussen Londen en Dover, is de GrooveTex klaar voor grootschaliger inzet.
Onderhoud en reparatie
Terwijl het bijna 100-jarige Brabantse familiebedrijf zich in Nederland bezighoudt met kleinschalig asfaltonderhoud en wegdekreparatie, is Klaruw ook al zo’n 30 jaar actief in het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot specialist in het verbeteren van de stroefheid van asfalt- en cementbetonverhardingen. Opruwen van wegen is in dat land een veelgekozen oplossing om de verkeersveiligheid te vergroten.
Veilig, goedkoop en milieuvriendelijk
Engeland, Schotland en Ierland hanteren strenge normen om de wegen voldoende stroef te houden. Dat heeft niet alleen te maken met het natte klimaat dat de kans op glijpartijen groter maakt, maar ook met de structuur van de wegen en de wijze van onderhoud. Doordat de ondergrond van de Engelse wegen doorgaans steviger is dan die van de Nederlandse, treden er minder verzakkingen en scheuren op. De bovenste asfaltlagen gaan langer mee, maar na verloop van tijd worden ze wel glad door polijsting. Om de wegen toch veilig te houden, moeten ze weer stroef gemaakt worden. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een nieuwe deklaag of een speciale slijtlaag aan te brengen. Britse wegbeheerders kiezen meestal voor een derde optie, namelijk opruwen van de wegen. Dat is het terrein waar Klaruw zich in heeft gespecialiseerd.
Voordelen
Opruwen van wegen biedt veel voordelen vergeleken met het vernieuwen van het wegdek. Het is milieuvriendelijk doordat het proces een lagere CO2 uitstoot en een lagere kostprijs heeft. Daar komt bij dat deze methode de levensduur van de weg verlengt. Ook op de langere termijn levert dat dus besparingen op, omdat vervanging van het wegdek uitgesteld wordt. Stroevere wegen zijn daarnaast ook nog eens veiliger en stiller.
Eigen technologie
Bij het mechanisch opruwen van wegen, viaducten, bruggen of vliegvelden maakt Klaruw gebruik van eigen technologie: unieke specialistische machines die op de thuisbasis in Tilburg ontwikkeld worden. Ter aanvulling op het inmiddels bekende en beproefde KluruwTex systeem komt Klaruw nu met 2 nieuwe innovaties: GrooveTex (GRT) en MicroGrooveTex (MGT). Terwijl KlaruwTex de wegen licht hamert in een zigzagpatroon, zijn de GrooveTex en MicroGrooveTex diamantslijpsystemen. Dankzij de diamantzagen zijn de nieuwe machines in staat smalle groefjes van 3 mm (GrooveTex) en 2 mm (MicroGrooveTex) breed in de verharding te frezen in de lengterichting van de rijstrook. Die techniek verbetert zowel de micro- als de macrotextuur van het wegdek, waardoor de banden van voertuigen meer grip op de weg krijgen, ook in natte weersomstandigheden.
Universeel tractievoertuig
Net als de KlaruwTex bestaat de basis van de GrooveTex en de MicroGrooveTex uit een universeel tractievoertuig (UTV). Het verschil zit in de module die aan dit voertuig gekoppeld wordt. Deze bepaalt welke bewerking er uitgevoerd kan worden.
Kansen
In de Verenigde Staten wordt diamantslijpen al langer toegepast voor het opruwen van wegen. Engelse wegbeheerders en aannemers maakten pas enkele jaren geleden kennis met de Amerikaanse aanpak. Directeur John Klaassen van Klaruw zag direct kansen. In Engeland werd de techniek namelijk enthousiast ontvangen, maar de hoge prijs vormde een belemmering. Omdat Klaruw van oudsher thuis is in het opruwen van cementbetonverhardingen en het anti-slip maken van bedrijfsvloeren met eigen machines, besloot Klaassen zijn kennis en expertise in te zetten voor de ontwikkeling van een eigen systeem: kwalitatief minimaal even goed, maar dan goedkoper. Een belangrijke vereiste was ook dat de machine in natte weersomstandigheden probleemloos ingezet kan worden.
Prototype
Deze aanpak leverde een prototype op dat Klaruw aanvankelijk beproefde op kleine stukjes weg in Nederland en op een aantal Britse A-wegen. Na wat aanpassingen aan bijvoorbeeld de instelling van de diamantzagen en de aandrijving, volgde onlangs de ultieme test: een aantal rijstroken op de snelweg M20 tussen Londen en Dover met een lengte van zo’n 12 kilometer.
Geslaagde praktijkproef
De praktijk leert dat het lastig is om opdrachtgevers bereid te vinden om ‘testoppervlak’ beschikbaar te stellen, terwijl dat een absolute voorwaarde is om nieuwe technologie tot een goed werkend product te krijgen. Inzetten van de GrooveTex op de M20 ging dan ook niet zonder slag of stoot. Er ging een jaar aan onderhandelen vooraf tussen Highways Agency (de Britse Rijkswaterstaat) en de hoofdaannemerscombinatie Balfour Beatty/Mott MacDonald, de opdrachtgever van Klaruw, voordat de toestemming rond was. Om de klus binnen de strakke termijn van 10 nachten te klaren, gebruikte Klaruw 2 machines voor de uitvoering. Eén machine ging mee als reserve. De ploeg, samengesteld uit Nederlandse en Engelse Klaruw technici, had de handen vol om de machines aan het werk te houden. Tussentijds is er dan ook nog het nodige gesleuteld. Het was spannend om de GrooveTex voor het eerst echt aan het werk te zetten, maar uiteindelijk lukte het om de opdracht binnen de gestelde termijn en naar tevredenheid van de opdrachtgever af te ronden.
Optimaliseren
Klaruw zal de praktijkervaring op de M20 gebruiken om de nieuwe machine verder te optimaliseren. John Klaassen heeft hoge verwachtingen van de laatste aanvulling op het eigen machinepark. ‘Innoveren doe je niet van vandaag op morgen. Dat is een zaak van de lange adem en je moet bereid zijn om erin te investeren. De GrooveTex geeft ons een voorsprong.’ Het ziet ernaar uit dat Klaruw de nieuwe machine in 2015 ook weer kan inzetten op verschillende wegtrajecten in het Verenigd Koninkrijk. Ook voor de Nederlandse markt is het een veelbelovend product.