Nederlandse architecten zijn in trek in het buitenland. Bijna alle internationaal opererende architectenbureaus verwachten de komende tijd nog meer business uit het buitenland te gaan halen, met name uit Europa en Azië. Dit blijkt uit recent marktonderzoek van architectenbranche BNA. Fred Schoorl, BNA-directeur: “In landen als Engeland, België en Duitsland is veel vraag naar onze kennis en kunde. Azië is interessant, maar er valt nog voor weinig bureaus echt omzet te maken.”
Twee derde van alle internationaal werkende architectenbureaus uit Nederland verwacht een omzetgroei in het buitenland. De helft van de internationale bureaus verwacht groei in Duitsland. Ook in Engeland en België zien bureaus groeimogelijkheden. Dat blijkt uit het Verdiepingsonderzoek van de BNA, dat nog voor de Brexit is uitgevoerd.
Buitenlandse opdrachtgevers
Het internationaal verwerven van opdrachten vergt doorzettingsvermogen en is niet voor alle bureaus weggelegd. De meeste bureaus blijven sterk afhankelijk van de Nederlandse markt. Ondanks de groei in het buitenland komt branchebreed nog 96% van de omzet uit Nederland. Er zijn wel enkele grote internationaal werkende bureaus die meer dan de helft van hun omzet uit het buitenland. Voor internationaal opererende bureaus komt gemiddeld 7 procent van de omzet uit het buitenland halen. De bureaus verwachten dat dit aandeel zal gaan stijgen naar 8%. Hoewel de afgelopen jaren vooral grote bureaus internationaal zijn gaan werken, werken ook kleine en middelgrote bureaus steeds vaker met buitenlandse opdrachtgevers. Opdrachtgevers zijn vaak projectontwikkelaars en directe opdrachtgevers uit het land van het project. De meeste projecten vinden plaats in Duitsland, gevolgd door België en Frankrijk.
BNA International
De BNA zoekt als branchevereniging ook naar vergroting van de kansen van Nederlandse architecten in het buitenland. Via BNA International wordt bemiddeld tussen buitenlandse opdrachtgevers en Nederlandse bureaus, in de netwerken iTop en iNet, via matchmaking, workshops, miniconferenties en economische handelsmissies. Daarbij wordt gezocht naar actuele opgaven die aansluiten bij de Unique Selling Points van Nederlandse architectenbureaus. Zo wordt dit jaar de MakeHappen! Inspiration Day georganiseerd in de fotobeurs Unseen.
Beeld: Sociale woningbouw in Madrid door MVRDV Architecten