‘Ook leren de boel weer op de rit te krijgen’
Op het moment dat ik begon met werken bij mijn eerste werkgever, een aan-nemer, kreeg ik een duimstok, rolmaat, pen en papier in handen. En er werd gezegd: zo jongen, ga jij maar zorgen dat dit kozijn wordt vervangen – succes. Daar sta je dan. Natuurlijk had ik me tijdens mijn opleiding wel beziggehouden met allerlei bouwdetails, maar hoe je moet meten, waar je op moet letten en hoe je wat bestelt, en in welke volgorde? – dat leer je gewoon niet op school. En dit geldt ook voor complete bouwprojecten.’
Aan het woord is Jasper Bravenboer (30), een jonge ondernemer die zich uitlaat over de vaak genoemde kloof tussen het bouwonderwijs en de praktijk. Net als Ron Koning (34), is hij een echte bouwfanaat. Beide heren hebben – nog niet zo heel lang geleden – een gedegen opleiding afgerond en zijn tegelijkertijd toch al zo in de sector ‘geworteld’, dat ze met afgewogen reflectie een oordeel kunnen vormen of scholing en praktijk voldoende aansluiting vinden.
Wat deze bouwers doen? Jasper Bravenboer is eigenaar van een eigen managementbureau in bouwprojecten te Schiedam, waar hij namens de opdrachtgever handelend optreedt tijdens de hele ontwikkeling en uitvoering. Hierbij zoomt hij in op onderdelen van het bouwproces met ad hoc oplossingen, maar het kan ook gaan om het aandragen van antwoorden bij bouwopgaven die vragen om complexe, oplossingsgerichte methodes. Ron Koning is werkzaam bij Dura Vermeer Bouw Amsterdam. Als uitvoerder maakt hij planningen, instrueert hij uitvoerend personeel, bestelt en roept hij materialen af, bewaakt budgetten en voert onderhandelingen met belanghebbenden. Hij is verantwoordelijk voor de daadwerkelijke realisatie van projecten.
Beide heren doen waardevolle observaties op als het gaat om discrepanties tussen praktijk en theoretische vorming. Maar hoe zit het met het onderwijs zelf. Wat zijn hier de afgelopen jaren significante ontwikkelingen geweest?