In opdracht van BAM Infra Nederland hebben Wirtgen en New Electric een asfaltspreidmachine omgebouwd naar de eerste volledig elektrisch aangedreven asfaltspreidmachine ter wereld. Op jaarbasis wordt hier ruim 93.000 kilogram CO₂ en 115.000 gram stikstofoxide bespaard.
Met de elektrische asfaltspreidmachine wordt dagelijks 150 liter diesel bespaard
Samen met partners Wirtgen en New Electric heeft BAM Infra de Stage V motor vervangen door een elektrische aandrijving bestaande uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren.
Met een tweede 270 KWh batterij kan het materieel na een lange draaidag direct door naar een volgende opdracht. Deze wisselaccu is ook geschikt om in andere machines te gebruiken.
Minder geluid
De inzet van de elektrische asfaltspreidmachine zorgt voor een besparing van zo’n 150 liter diesel per draaidag van acht uur. Dit komt neer op een reductie van ruim 93.000 kilogram CO₂ en 115.000 gram stikstofoxide op jaarbasis.
Op volgeladen accu’s is de elektrische asfaltspreidmachine acht tot tien uur inzetbaar. Naast de emissievoordelen maakt deze elektrische asfaltspreidmachine aanzienlijk minder geluid dan de huidige machines.
Negentig procent van het machinepark van BAM Infra Nederland draait op Stage V motoren met HVO als brandstof. BAM streeft ernaar om medio 2022 de eerste volledig emissieloze asfaltset op de weg te hebben staan.
Lees ook: Elektrische en waterstofaangedreven PTO