Sociale woningbouw, niaNesto-woningen
Conceptaanbieders, gemeentes, corporaties én huurders realiseren samen in 2013 minstens 50 unieke sociale huurwoningen met een energienota nulwaarde. Woningbouw-coöperatie Portaal organiseerde een wedstrijd waarbij vijf concepten – gekozen door onder andere huurders – als winnaar uit de bus kwamen. Concepten van Volker Wessels, Dura Vermeer, Blue Casco, WeBuildHomes en Klaassen Groep. We praten met Arthur Lippus, programmamanager Innovatie bij Portaal over dit revolutionaire project: niaNesto.
Het idee van niaNesto is ruim een jaar geleden ontstaan, toen we ons nieuwe ondernemingsplan presenteerden met klantgerichtheid, duurzaamheid en betaalbaarheid als hoofdthema’s’, vertelt Arthur Lippus. ‘Vanuit mijn functie als bestuurslid in het Netwerk Conceptueel Bouwen wist ik dat conceptaanbieders veel verder kunnen gaan, dan wat wij standaard in projecten regulier ontwikkelen. Vanuit deze gedachte kwamen we op het project niaNesto. Projectaanbieders denken op een competitieve manier concepten uit en eindgebruikers – huurders – denken mee. Waar de naam niaNesto vandaan komt? Het betekent ‘ons nest’ in het Esperanto. Toen wij met niaNesto begonnen, hadden we al enige ervaring met dergelijke woningen, namelijk in Nieuw Leiden. Aan de hand van een ‘legodoos’ lieten we vijf jaar geleden de huurder zelf zijn of haar woning samenstellen. Het was een succesvol project, maar het vervolg bleek lastig. Met niaNesto maken we gebruik van ‘legodozen’ van diverse conceptaanbieders. NiaNesto staat voor de klant, het nest. Het Esperanto voor de samenwerking met alle partijen die betrokken zijn bij de bouw van deze woningen.’
Hoofdthema’s
‘Klantgerichtheid, duurzaam en betaalbaar zijn de hoofdthema’s bij niaNesto. We vragen Lippus hoe -niaNesto dit kan realiseren. ‘Klantgerichtheid bereiken we door de klant te betrekken in het selectieproces van de beste concepten. Dit doen we met klantenpanels. Niet met de specifieke klanten die in de woningen gaan wonen, maar met klanten van de coöperaties in het algemeen. Nadat de concepten gekozen zijn, komen de klanten in beeld die de woningen daadwerkelijk gaan betrekken. Zij kiezen vervolgens zelf hun woning, een van de vijf concepten. Binnen het concept hebben ze ook nog keuzevrijheid, bijvoorbeeld met betrekking tot woninggrootte, -indeling en gevelstijl. Ook het in contact blijven met de klant – na de bouw – past binnen onze klantgerichtheid. Dan kom ik gelijk bij het tweede thema: duurzaamheid.