Proefvak met koud asfalt

Proefvlak

Op de nieuwe ‘noordelijke randweg’ in Rotterdam reduceert bijzonder asfalt de CO2 met 15 tot 25%. Wethouder Alexandra van Huffelen (duurzaamheid, binnenstad en buitenruimte) opende samen met Rob Boerée (Divisiedirecteur NL Energie en Klimaat) onlangs een proefvak met lage-temperatuurasfalt.

Van Huffelen gaf met de opening het startsein voor het aanbrengen van lage-temperatuur-asfalt. Hiermee loopt Rotterdam voorop als het gaat om de aanpak van CO2 reductie. Wanneer lage temperatuur asfalt op grote schaal in Nederland wordt ingezet, kunnen de asfaltindustrie en hun opdrachtgevers in één klap 20 tot 30% energie besparen en CO2 reduceren. Het proefvak in Rotterdam is een voorbeeld voor overheden die duurzaam willen inkopen. Tijdens de opening prees Boerée in een korte toespraak de gemeente Rotterdam vanwege dit initiatief en riep hij op om ‘vooral meer van dit soort projecten te doen’. Vervolgens gaf Boerée samen met de wethouder het startsein voor de onderzoeken die vanuit NL Energie en Klimaat (een onderdeel van het Agentschap NL) worden ondersteund.

Klimaatvoordelen

Aan de Gordelweg/Kanaalweg realiseert de gemeente Rotterdam in samenwerking met Dura Vermeer Infrastructuur BV proefvakken met Ecopave H en Ecopave W. Dit zijn vormen van lage temperatuur- warm of ‘halfwarm’ asfalt. Bij Ecopave H wordt schuimbitumen als bindmiddel gebruikt. Hierdoor kan het mengen en verwerken plaatsvinden bij een 60° – 70° C lagere temperatuur. Ecopave W is een asfaltmengsel waarbij door toevoeging van een wax de meng- en verwerking-stemperatuur 25° – 35° C lager kan zijn dan standaard asfalt. Hierbij worden energiebesparing en emissiereductie gerealiseerd bij de productie en aanleg.

Rol en betrokkenheid

Het programma MJA van NL Energie en Klimaat spant zich in om ook bij de asfaltindustrie tot energiebesparingen te komen. Wanneer op grote schaal de verschillende vormen van lage-temperatuurasfalt worden ingezet, bereikt de sector in een keer haar doelstellingen. Rond dit proefvak in Rotterdam betaalt NL Energie en Klimaat onderzoeken van Intron, TU Twente, M+P raadgevende ingenieurs en IGWR naar de emissies, de verwerkbaarheid van het asfalt, de CO2 reductie en de levenscyclusanalyse.

Klik hier voor meer informatie

Lees verder in editie 1-2011

Advertisment ad adsense adlogger