Waterstofauto goed onderweg

Waterstofauto goed onderweg

Nederland zet eerste stappen op weg naar rijden op waterstof

Na afloop van het Waterstofforum op 8 april in Rotterdam, is Nederland zeven waterstofauto’s rijker. Rijkswaterstaat, TU Delft, Air Liquide, Linde Gas, de Rotterdamse Taxi Centrale en de gemeente Arnhem bezitten nu allen een Hyundai ix35 Fuel Cell. In Rotterdam (Rhoon) en Helmond staan de eerste voor publiek toegankelijke waterstoftankstation van Nederland. Waterstofauto goed onderweg.

Het tankstation nabij Rotterdam stelt de Rotterdamse Taxicentrale in staat om een waterstofauto in te zetten als reguliere taxi en voor vipvervoer. De overheid investeert met leveranciers van waterstof en gemeenten de komende jaren in een netwerk van waterstoftankstations. Behalve in Rhoon, en Helmond zijn waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven voor de aanleg van stations in Eindhoven, Zwolle en Oude Tonge. Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zijn in 2020 twintig waterstoftankstations in Nederland in gebruik.

Energiecentrale

Een waterstofauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. De uitstoot van een waterstofauto is waterdamp. Een bijkomstigheid is dat waterstof duurzaam kan worden geproduceerd en kan worden opgeslagen. Prof. van Wijk van de TU Delft (Future Energy Systems): ‘Een auto wordt doorgaans maar 5% van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij geparkeerd. Als de auto geparkeerd staat, kan de brandstofcel nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto’s hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte, dat we goed kunnen gebruiken.’
Volgens professor Van Wijk zorgen waterstofauto’s voor efficiënter en schoner transport. ‘De elektrische auto wordt een energiecentrale. In de toekomst kan een elektrische auto die op waterstof rijdt ook dienst doen als energiecentrale voor huizen en kantoren. Als de wagen stilstaat, kan de brandstofcel ook elektriciteit produceren en vele woningen van stroom voorzien.’

Green Team Twente

Tanken gebeurt in drie minuten en de actieradius bedraagt zo’n 600 kilometer. Green Team Twente van de Universiteit Twente, onthulde 21 april een nieuwe brandstofauto, waarmee het een gooi wil doen naar de eerste plek tijdens de Shell Eco Marathon in Rotterdam, die plaatsvindt van 21-24 mei.
De H2Zero hoopt een verbruik te halen dat omgerekend naar benzine overeenkomt met duizend kilometer op één liter brandstof. Toyota start volgend jaar als eerste fabrikant met de grootschalige productie van een auto op waterstof. Ook in Europa wordt fors geïnvesteerd in infrastructuur voor het tanken van waterstof, zoals het H2 Mobility Initiative in Duitsland.

In onderstaand filmpje van Green Team Twente wordt kort uitgelegd hoe een waterstofauto werkt:

Advertisment ad adsense adlogger