De vier brugdelen van de Campusbrug zijn geplaatst.
“Met het ontwerp van de Campusbrug is een link gelegd naar de geschiedenis van de Flevopolder”
Daarmee komt de opening van de wandel- en brug snel in zicht. De 150 meter lange brug verbindt de Landstrekenwijk met het campusgebied van de middelbare school Porteum. Zo kan iedereen straks snel heen en weer tussen West- en Oost-Lelystad.
4 op 1 dag
“In de laatste week van maart werden de eerste vier brugdelen geplaatst. Dat ging zo voorspoedig dat we er nu vier op één dag willen doen”, vertelt projectleider Daniel Zwaan van aannemingsbedrijf Koninklijke Oosterhof Holman.
Zwaan: “In de ochtend om twee uur vertrok een speciaal transport met de brugdelen vanuit de fabriek in Harlingen naar Lelystad. Deze tocht duurde vier uur. Bij aankomst om zes uur werd meteen een grote telescoophijskraan opgesteld om de brugdelen in te hijsen. Tussen zeven en tien uur werden de eerste twee brugdelen geplaatst. De zwaarste weegt bijna 21 ton. Na een korte pauze waren de de laatste twee om half elf aan de beurt. De telescoopkraan was met 72 meter hoogte van verre te zien.”
13 brugdelen
De brug moet eind mei klaar zijn. Zwaan: “In totaal worden er 13 brugdelen geplaatst. De bedoeling was eind maart maar door corona vielen er mensen uit bij ons en onze toeleveranciers. Dus hebben we ons tempo aan moeten passen. Want voorwaarde is wel dat we het veilig doen en met de juiste materialen.”
Architectenbureau FARSK heeft het ontwerp van de brug op zich genomen. Zwaan: “Ik vind het knap dat ze met het ontwerp van de brug een link weten te leggen naar de geschiedenis van de Flevopolder. Vroeger was het hier de Zuiderzee. Daarom lijkt de brug op een schip. De 17e -eeuwse scheepsconstructies zijn te herkennen in de zijkanten van de brug.”
Inhijsen Campusbrug Lelystad technisch hoogstandje.