Wegenprogramma, A9, A10, A1, A6

Rijkswaterstaat is al geruime tijd bezig en verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met het Wegenprogramma A9, A10, A1, A6. Hierdoor blijft de regio bereikbaar. Tegelijkertijd geeft men aan de leefbaarheid langs de snelwegen met onder meer nieuwe en hogere geluidsschermen te verbeteren. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart op verschillende delen van het traject en al goed zichtbaar. Minister Melanie Schultz besloot tot uitgave van circa 4,4 miljard voor dit grootste wegproject in tien jaar, dat in maart 2011 definitief werd ondertekend. De laatste hand aan het project verwacht men in 2024-2026 te leggen.

Om de files te verminderen is een grote capaciteitsuitbreiding nodig. Daarom verbreedt Rijkswaterstaat over 63 kilometer de weg. Dit betekent: extra rijstroken, een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal een brede Hollandse Brug de renovatie van vijf grote knooppunten en de aanpassing van circa 100 viaducten.
Tegelijk met de wegverbreding verbetert Rijkswaterstaat de leefbaarheid door de aanleg van een tunnel, een aquaduct, geluidsreducerend asfalt en 33 kilometer geluidsschermen. Daarnaast hoort bij de weguitbreiding een samenhangend pakket van investeringen in natuur, water en fietspaden.

Het programma Schiphol – Amsterdam – Almere is één van de grootste wegenprogramma’s van de komende 10 jaar en bestaat uit meerdere projecten:

Ook ProRail werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad. Met het project OVSAAL wordt het spoor uitgebreid en aangepast tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad. Door de werkzaamheden af te stemmen en daarmee de hinder te beperken, zorgen Rijkswaterstaat en Prorail er samen voor dat de regio ook tijdens de bouwperiode bereikbaar blijft.

Advertisment ad adsense adlogger