Kabinet investeert 2,5 miljard in onder meer bereikbaarheid nieuwbouw

Bereikbaarheid nieuwbouw

In totaal investeert het kabinet 2,5 miljard euro in de aanleg van wegen, fietspaden, tunnels en tramlijnen. Dit om de bereikbaarheid van onder andere nieuwe woonwijken mogelijk te maken. Daarnaast trekt men nog eens 877 miljoen euro uit voor noodzakelijke maatregelen voor de nieuwbouw woningprojecten. Deze gebiedsgerichte maatregelen betreffen bodemsanering, water- en bodemmaatregelen of oplossingen voor netcongestie. Hiermee draagt men, naar eigen zeggen, bij aan de realisatie van 128.000 nieuwbouw woningen tot 2035.

“De (versnelde) bouw van 273.000 nieuwbouw woningen in Nederland komt daarmee dichterbij”

Aanpassingen en druk

Wil het mogelijk zijn om 100.000 woningen per jaar bij bouwen, dan zijn grote aanpassingen aan de infrastructuur nodig. Goede bereikbaarheid en ontsluiting van nieuwe en bestaande woongebieden is essentieel. Het kabinet heeft daarom € 2,5 miljard beschikbaar gesteld voor de bereikbaarheid van nieuwe woningen, zowel in stedelijke gebieden als in kleinere kernen. Het kabinet kiest voor spreiding van de investeringen over het hele land. Dit met extra aandacht voor gebieden waar de druk op de woningmarkt het hoogst is.

Extra impuls bereikbaarheid

Van de 2,5 miljard wordt 1,3 miljard euro ingezet voor Woningbouw op Korte termijn (WoKT). Dit zijn nieuwbouw projecten die voor 2030 starten al gestart zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld ook om het aanleggen van wegen, fietspaden en tramlijnen. Zoals de regionale (ddor-)fietsroute Veluwe-Waalpad tussen Arnhem en Nijmegen. “In totaal zal dit ongeveer 145.000 woningen opleveren voor 2034”, bericht men.

Verder krijgen 17 al bestaande nationaal grootschalige woningbouwgebieden een extra impuls van 1,2 miljard euro. Met dit bedrag draagt het Rijk bij aan 44 infrastructurele maatregelen die deze gebieden bereikbaar en toegankelijk houden. Het Rijk helpt bij de aanleg van de Merwedelijn voor Utrecht. Deze is van belang voor zowel de realisatie van de nieuwe wijken Groot Merwede als op termijn Rijnenburg.

Gebiedsgerichte maatregelen

Daarnaast heeft het kabinet 877 miljoen beschikbaar gesteld via het Gebiedsbudget. Hiermee kunnen gebiedsgerichte maatregelen worden getroffen. Oplossingen voor netcongestie en bodemsanering bijvoorbeeld. Die zijn noodzakelijk binnen de 17 bestaande en de 4 nieuwe nationaal grootschalige woningbouwgebieden: Alkmaar, Apeldoorn, Enschede/Hengelo en Helmond.
Nadere afspraken

Belang bereikbaarheid naar nieuwbouw

Thierry Aartsen benadrukt het belang van extra infra: “Goede infrastructuur is de ruggengraat van onze samenleving. Of het nu gaat om trein, bus, metro of tram: zonder sterke verbindingen kunnen we geen nieuwe woningen bouwen, onze economie niet laten groeien en mensen niet snel en betrouwbaar naar hun werk of studie laten reizen. Dit pakket geeft een enorme boost. We investeren niet alleen in de woningbouwopgave, maar ook in onze economie en bereikbaarheid”.

Robert Tieman: “Een mooie woning is één, maar als deze niet goed aangesloten is op onze infrastructuur dan kom je letterlijk nergens. Met dit grote pakket aan maatregelen zorgen we nu dat zo snel mogelijk de bouw van zoveel mogelijk nieuwe woningen dat extra steuntje krijgt. Ik ben trots op dit pakket: kleine en grote projecten worden geholpen, door het hele land”.

“Nieuwe toekomstbestendige woonwijken vragen forse investeringen in een leefbare openbare ruimte en goede bereikbaarheid. Het is fantastisch dat we op deze manier een extra impuls kunnen geven aan de noodzakelijke woningbouw in Nederland. We willen immers snel zoveel mogelijk woningen bouwen, ervoor zorgen dat mensen straks fijn in hun nieuwe wijk kunnen wonen en deze ook vlot kunnen bereiken”, vult Mona Keijzer aan.

Rijk aan het roer?

Afgelopen maart zijn door het kabinet de criteria en kaders vastgesteld voor de beoordeling van de voorstellen van gemeenten. Doel is zo snel mogelijk zo veel mogelijk bereikbare woningen helpen bouwen door heel Nederland. Daarbij wordt ook getoetst op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Dit samen met het effect op netcongestie, stikstofruimte, financiën en de benodigde capaciteit bij Rijkswaterstaat en ProRail.

Advertisment ad adsense adlogger