Gelderland wordt innovatieve fietsprovincie

Gelderland wil innovatieve fietsprovincie

Provincie Gelderland wil een innovatief fietsgebied realiseren. In het beleidsplan Fietskoers staat aangeven dat de provincie hier de komende tien jaar in wil investeren. De bouw- en infrasector wordt uitgedaagd om met innovatieve oplossingen te komen. Op deze manier wil Gelderland de trendsetter worden op fietsgebied. Op dit moment staat de provincie op nummer één als het gaat om recreatief fietsen, echter wil zij ook fietsen voor zakelijk gebruik stimuleren.

Om het fietsen in stedelijke gebieden aantrekkelijker te maken zijn er snelfietspaden aangelegd. Met de komst van de snellere fietsen zoals de e-bike moet de infrastructuur daar op worden aangepast. Het beleidsplan wil daarop inspelen met innovatieve mogelijkheden.

Ruimte voor snelle fietsers

Door bijvoorbeeld snelfietspaden aan te leggen kunnen de snellere fietsers gemakkelijker door fietsen. Hierdoor wordt het ook voor hen aantrekkelijk om bijvoorbeeld op de fiets naar het werk te gaan. Zo is tussen Arnhem en Nijmegen het snelfietspad Rijnwaalpad aangelegd. Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheden voor snelfietspaden tussen Arnhem – Zevenaar en Arnhem – Wageningen. Hiervoor wordt €5 miljoen uitgetrokken. De financiering komt van de betrokken steden en de stadsregio. In de planning staat ook een snelfietspad naar Brabant en Limburg (Cuijk – Mook – Nijmegen). Dit snelfietspad wordt bekostigd door de drie provincies, stadsregio Arnhem – Nijmegen en de gemeenten.

Fietskoers

In het beleidsplan ligt de nadruk op innovatieve mogelijkheden. De regio wil het fietsen stimuleren en verwacht dat de auto steeds meer uit beeld verdwijnt. De bouw- en infrasector wordt uitgedaagd om met innovatieve oplossingen te komen. Bijvoorbeeld de stoplichten eerder op groen als het regent of een verwarmd wegdek waar energie mee kan worden opgewekt. Daarnaast moet er ook worden nagedacht over het fenomeen fietsfiles. Deze zogeheten fietsfiles komen voor in onder andere studentensteden zoals Wageningen en Nijmegen. Fietsers blijven dan door fietsen als het licht eenmaal op groen gaat. Een oplossing voor dit probleem heeft de provincie nog niet.

Het doel van provincie Gelderland is om zowel recreatief als zakelijk een fietsprovincie te worden.

Advertisment ad adsense adlogger