Integraalvoeg wordt getest op de A4

Integraalvoeg getest op de A4

BAM is bezig met een test voor de stille integraalvoeg. Dit gebeurd op een proefvak met vier integraalvoegen op de A4 bij Hoogmade. In 2012 heeft BAM ervaring opgedaan met het realiseren van integraalvoegen. De integraalvoegen maken het mogelijk dat de overgang tussen kunstwerk en weglichaam verdwijnt. Dit heeft als gevolg dat er minder overlast is voor de omwonende en de weggebruikers.

Het proefvak wordt op basis van computersimulaties, metingen in de situ en visuele inspecties drie jaar lang getest. In het weggedeelte zijn temperatuur-, rek- en verplaatsingssensoren gebouwd. Aan de hand van deze sensoren beschikt BAM over de actuele data betreft de werking van de integraalvoegen.

Innovatieve integraalvoeg

De innovatieve integraalvoeg had zijn debuut op de A12 en op de stadsbrug De Oversteek te Nijmegen. Bij de brug wordt de stootplaat bij de integraalvoeg verankerd aan het kunstwerk. Alle bewegingen van de brug onder invloed van temperatuur manifesteren zich daardoor aan het vrije einde van de stootplaat. Ook bij de brug wordt de integraalvoeg gemonitord. De ervaringen met de voeg over het afgelopen jaar zijn positief. Op basis van de meetresultaten en computersimulaties wordt verwacht dat de garantieperiode van twintig jaar voor De Oversteek zonder problemen wordt gehaald.

Het asfaltmengsel

Voor de integraalvoeg wordt gebruik gemaakt van zeer flexibel polymeer gemodificeerd asfaltmengsel en wapeningsnetten van glasvelen. Hierdoor is het mogelijk de voeg onder het asfalt te laten ‘verdwijnen’. Door deze toepassing wordt het geluidsoverlast vermindert en ontstaan er minder trillingen. Dit in combinatie met het weinige onderhoud dat nodig is, wordt de overlast voor direct omgeving verminderd.
BAM heeft zelf het polymeer gemodificeerd asfaltmengsels ontwikkeld. Dit asfaltmengsel is cruciaal voor de werking van de integraalvoeg. Door gebruik te maken van een mengsel van polymeer gemodificeerd bitumen is het nagenoeg ongevoelig voor vermoeiing en heeft het een extreem hoge rek bij breuk. Het mengsel moet goed worden verdicht. Het walsen gaat daarom langer door maar met een temperatuur van 40 graden Celsius. Bij traditionele deklagen gebeurd walsen op een temperatuur van 85 graden Celsius.

Advertisment ad adsense adlogger