Het Amstel Station in Amsterdam wordt gerestaureerd. Ook het gebied erom heen krijgt een opknapbeurt. De tram- en busstations krijgen nieuwe overkappingen, er komt meer ruimte om fietsen te parkeren en er komen meer voetpaden. Zo’n terrein moet natuurlijk ook beschikken over een adequaat afwateringssysteem, om wateroverlast te voorkomen.
Het ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam heeft het terrein ontworpen met de nodige bochten en hoogteverschillen die flexibele gootoplossingen vergen. Aannemer BAM gebruikte ExoDrain-goten voor het aanleggen van het af¬watering¬systeem. Deze zijn flexibel in te passen en sterk genoeg om het dagelijkse busverkeer aan te kunnen en zorgen voor betere afwatering.
Betere afwatering
Uitvoerder Marco Nijman (BAM) kijkt tevreden terug. “Tijdens het bouwproces moesten er wijzigingen aangebracht worden ten opzichte van het ontwerp. De lijnen met ACO waren kort; op korte termijn leverden ze nieuwe passtukken, zodat we volgens planning konden doorwerken.” De gebruikte ExoDrain-goten zijn extra sterk omdat ze beschikken over een uitwendig skelet van CorTen-staal en aan de binnenkant voorzien zijn van een wapening met beton. Deze grote type-I-goten zijn zelfdragend; ze kunnen in de grond worden aangebracht zonder extra beton te hoeven toevoegen.
Goten als legpuzzel
De uitvoerder is ook goed te spreken over de vooraf mee gestorte hijsbanden. Deze maken dat de aannemer de roostergoten eenvoudig met een hijskraantje op de plaats kan aanbrengen. Om het nog makkelijker te maken en de verwerkingstijd te verkorten, leverde ACO de op maat gemaakte en genummerde goten steeds volgens een legplan af op de bouwplaats. Nijman daarover: “De onderdelen konden als een legpuzzel eenvoudig in elkaar gepast worden. BAM en ACO werkten plezierig samen, wat eraan bijdraagt dat het project volgens vooraf afgesproken planning kon worden uitgevoerd.”
Betere afwatering voor monumentaal Amstel Station. Zie ook:
Wateroverlast? Koop een regenworm!