Bij steeds meer binnenstedelijke nieuwbouwprojecten worden weinig of zelfs helemaal geen parkeerplaatsen gerealiseerd. Zeventig procent van de autobezitters vindt dit een groot bezwaar, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis.
Vierkante meters parkeerplekken zijn relatief duur en leveren minder rendement op dan woonruimte
Vereniging Eigen Huis deed onderzoek onder vijftienhonderd autobezitters. Op steeds meer binnenstedelijke locaties moeten nieuwbouwkopers een parkeerplaats delen met drie of vier buren.
Gemeenten en ontwikkelaars spelen hiermee in op een verwachte vermindering van het autobezit. “Maar het nu rigoureus schrappen van parkeerplaatsen is erg onverstandig, omdat het veel problemen oplevert”, zegt Maud Weide, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis.
De parkeerproblemen en de overlast in steden zullen nog meer toenemen, ook in de omliggende woonwijken. Weide: “Vooruitlopen op een verwachte vermindering van het autobezit doet het misschien goed in beleidsplannen, maar past niet bij de realiteit van veel mensen voor wie een auto voorlopig nog onmisbaar is.”
Geen keuze
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het autobezit de afgelopen jaren juist is toegenomen. Opvallend daarbij is de snelle stijging van het autobezit onder 75-plussers. Weide: “Deze ontwikkeling mag door gemeenten en ontwikkelaars niet worden genegeerd. Als na de bouw alsnog parkeerfaciliteiten moeten worden aangelegd is dat veel moeilijker en duurder dan die plekken later weer weghalen, als na verloop van tijd blijkt dat ze niet meer nodig zijn.”
Nederland staat voor een enorme woningbouwopgave, vooral in de steden. Door de grote woningschaarste kunnen veel nieuwbouwkopers vaak niet anders dan een woning accepteren die geen of weinig ruimte biedt voor een auto. Volgens bijna veertig procent van de autobezitters in steden is de parkeersituatie in hun buurt de laatste vijf jaar verslechterd, blijkt uit het onderzoek van Vereniging Eigen Huis.
Woonruimte levert meer geld op
Naast ontmoediging van het autobezit om ecologische redenen, spelen ook economische factoren een rol bij het schrappen van parkeerfaciliteiten. Vierkante meters parkeerplekken zijn relatief duur en leveren minder rendement op dan woonruimte. Een rekensom geeft voor de ontwikkelaar vaak de doorslag om te kiezen voor meer woningen en minder parkeerplaatsen.
Vereniging Eigen Huis vindt het belangrijk dat bij nieuwbouw reële parkeeroplossingen worden geboden, in plaats van harde beperkingen die wenselijk zijn voor gemeenten en ontwikkelaars, waar nieuwe en bestaande bewoners de dupe van worden.
Parkeerbeleid bron van ergernis
Uit het onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat ruim 70 % het een groot bezwaar vindt dat er bij nieuwbouwprojecten minder parkeerplaatsen worden gerealiseerd dan bewoners nodig hebben. Twee derde van de respondenten geeft aan dat dat problemen oplevert en dat de gemeente onvoldoende aandacht heeft voor de parkeerproblemen in de buurt. Zelf zien zij inperking van openbare ruimte om parkeerplaatsen te creëren als een goede oplossing. Inwoners in zeer sterk stedelijke gebieden zijn vaker bereid wél te betalen voor een vaste parkeerplek.
Het onderzoek is in april 2018 uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van Vereniging Eigen Huis. In totaal hebben 1.520 autobezitters deelgenomen aan het onderzoek.