Nog eens 30 miljoen subsidie voor elektrische bestelauto’s

Nog eens 30 miljoen subsidie voor elektrische bestelauto's

Chris Jansen, de nieuwe Staatssecretaris voor Infrastructuur en Waterstaat maakte nog eens 30 miljoen euro vrij om de aanschaf van emissieloze bestelauto’s te stimuleren. Met deze subsidie kunnen ongeveer 7.000 elektrische- of waterstof- voertuigen worden aangeschaft door ondernemers. Wees er snel bij. Het eerder, binnen het vorige kabinet, beschikbaar gestelde subsidiebedrag van 30 miljoen euro voor hetzelfde doel, was binnen een paar maanden op. De SEBA regeling loopt nog tot 31 december 2024.

“Momenteel rijden ruim 1 miljoen bestelauto’s rond, daarvan zijn er ongeveer 30.000 emissieloos”

Met de SEBA (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) maakt de Rijksoverheid het aantrekkelijker voor ondernemers om emissieloze bestelauto’s te kopen. Ondernemers kunnen een deel van de aanschafwaarde van het voertuig terugkrijgen, tot een maximum van 5.000 euro.

Staatssecretaris Jansen: “Ondernemers die de overstap willen maken naar emissieloos rijden geven we graag een steuntje in de rug. Want die overstap moet wel haalbaar en betaalbaar blijven. En ik zie dat zij er ook veelvuldig gebruik van hebben gemaakt. Met nog eens 30 miljoen euro helpen we weer een flink aantal ondernemers om de overstap te maken.”

Dit jaar is het laatste openstellingsjaar van SEBA. Vanaf 2025 wordt er geen subsidie meer toegekend aan bestelbussen, omdat de BPM-vrijstelling voor fossiel aangedreven bestelauto’s per 1 januari 2025 vervalt. Daarmee is er geen verschil meer tussen de aanschafprijs van emissieloze voertuigen en fossiele voertuigen. Sinds de SEBA subsidie in 2021 zijn er voor 21.643 voertuigen subsidie verstrekt. Momenteel rijden ruim 1 miljoen bestelauto’s rond, daarvan zijn er ongeveer 30.000 emissieloos. Op 19 augustus 2024 was er nog een kleine 25 miljoen subsidie beschikbaar.

Verkeer over de weg veroorzaakt volgens het ministerie ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Dat betekent in de meeste gevallen elektrisch, maar ook (hybride) waterstofmotors rijden emissieloos. Daarmee dragen ze bij aan het terugdringen van fijnstof en CO2- en stikstofuitstoot en zorgen ze voor een schonere lucht.

Zie ook: Veel zorgen over de invoering van emissievrije zones.

Advertisment ad adsense adlogger