Veel mensen hebben geen idee hoeveel isolatie kost en 60 tot 70% schat te laag in hoeveel goede isolatie kan opleveren. Om daar wat aan te doen is de campagne ‘Energie besparen doe je nu’ vorige week van start gegaan.
Deze campagne is een initiatief van het Rijk, de VNG, de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De campagne richt zich op huiseigenaren in een woning met label C of ‘slechter’ die wel energiebesparende maatregelen overwegen, maar die nog niet hebben genomen omdat ze bijvoorbeeld opzien tegen de kosten, het uitzoekwerk of de rommel.
Subsidie voor energiebesparing
‘Energiebesparen doe je nu’ is gericht op particuliere woningeigenaren en op verenigingen van eigenaren (VvE’s). Uit een enquête blijkt dat de helft van de ondervraagden wel geïnteresseerd is in energiebesparende maatregelen. Energiebesparing scheelt in de stookkosten, levert meer comfort in huis op en is goed voor het milieu. Ruim 70% vindt het (zeer) belangrijk dat de overheid energiebesparing stimuleert. Ruim 70% kent ook de verschillende mogelijkheden, maar slechts een kwart weet dat er subsidie bestaat voor energiebesparende maatregelen.
Isolatiemaatregelen
Vandaar dat er nu een campagne is gestart, met een doorlooptijd van drie jaar. Sinds 15 september 2016 kan door woningeigenaren de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis worden aangevraagd. Deze is speciaal gericht op isolatiemaatregelen. Daarom staan tot eind 2016 isolatiemaatregelen centraal. In volgende deelcampagnes kan de aandacht verschuiven naar andere specifieke doelgroepen. Te denken valt aan de VvE’s, waar besluitvormingsprocessen een langere doorlooptijd kennen.
Samenwerking met bouwers
De campagne zal op drie verschillende manieren proberen om de drempel voor energiebesparing te verlagen. Ten eerste wordt een campagnewebsite ontwikkeld. Door enkele stappen te doorlopen, kan een woningeigenaar hier de belangrijkste zaken op een rij krijgen voor een offerteaanvraag. Ten tweede wordt de verbinding gelegd met de regionale energieloketten van gemeenten en bedrijven. Hier kunnen woningeigenaren terecht voor persoonlijk advies, hulp bij subsidies of de zoektocht naar een bedrijf. Ten derde wordt nauw samengewerkt met bouwers, isolatiebedrijven, energieleveranciers, netbeheerders, natuur- en milieuorganisaties, gemeenten, makelaars en banken. Zij kunnen diverse communicatiemiddelen uit de campagne inzetten bij het voeren van eigen campagnes.
Fotocredits
Openingsfoto: Rijk, de VNG, de voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.