Rijkswaterstaat en consortium IXAS Zuid-Oost hebben het contract ondertekend voor de wegverbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen. Daarmee is de gunning aan het consortium bestaande uit de bedrijven Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure definitief. Op 24 juli had Rijkswaterstaat het werk al voorlopig gegund aan het consortium.
Onlangs ondertekenden Jan Hendrik Dronkers (directeur-generaal van Rijkswaterstaat) en Sander Lefevre (penvoerder en contractmanager van het consortium IXAS Zuid-Oost) de overeenkomst.
De aanpak van de A9 Gaasperdammerweg betreft het derde traject van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en het tweede project met een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain). De aanleg van de weguitbreiding inclusief een drie kilometer lange landtunnel start in 2015 en duurt tot en met 2020. Aansluitend is IXAS Zuid-Oost verantwoordelijk voor het onderhoud voor een periode van 20 jaar. Directeur-generaal Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers is tevreden met de afronding van de gunning: ‘Er is een volgende stap gezet in de bereikbaarheid van de Noordelijke randstad. Deze weguitbreiding geeft ook een impuls aan de economie en de leefbaarheid van de regio’.
Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg) naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De werkzaamheden maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA) en betreft een uitbreiding van 2 x 2 rijstroken plus twee spitsstroken naar 2 x 5 rijstroken plus een wisselstrook. Tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn Amsterdam-Utrecht komt de A9 in een landtunnel. De lengte bedraagt drie kilometer, waarmee het de langste landtunnel van Nederland wordt. Op het dak van de tunnel komt een groot park.
Het maakt onderdeel uit van het wegenprogramma, A9, A10, A1, A6 waaraan Rijkswaterstaat al geruime tijd bezig is en waarvoor Minister Melanie Schultz besloot tot uitgave van circa 4,4 miljard. De laatste hand aan het gehele project A9, A10, A1, A6 verwacht Rijkswaterstaat in 2024-2026 te leggen.