“Meer tijd om te ondernemen, betere naleving van regels, betere dienstverlening en vereenvoudiging van het toezicht.” Zo introduceert Bouwend Nederland op haar website vandaag het Ondernemingsdossier, een nieuwe manier van informatie uitwisselen tussen bedrijven en overheden. Ondernemingsdossier voor vermindering regeldruk.
Met het Ondernemingsdossier kan een onderneming de gemeente (en andere vergunningverleners en toezichthouders) toegang geven tot gegevens uit haar bedrijfsvoering. Verder kan de onderneming digitaal vergunningen aanvragen en meldingen doen. De gemeente kan met het Ondernemingsdossier de actuele gegevens van het bedrijf inzien. Toezicht houden kan daardoor gerichter en efficiënter, doordat de gemeente vooraf beter inzicht heeft in de informatie en dit niet meer hoeft worden gezocht of nagezonden.
Eén plek voor bedrijfsgegevens
Zo krijgt de gemeente meer tijd voor andere taken, zoals advies en preventie. Ondernemingen kunnen zelfstandig hun weg vinden in de regels door gebruik te maken van regelhulpen: aan de hand van een vragenboom krijgt de ondernemer per onderwerp de acties, maatregelen en voorschriften inzichtelijk waaraan hij moet voldoen. Ook hebben ondernemingen zo op één plek een overzicht van al hun bedrijfsgegevens. Gemeenten aan de andere kant krijgen minder vragen en incomplete aanvragen voor vergunningen.
Milieu en brandveiligheid
De eerste twee modules die ingericht worden hebben betrekking op “milieu” en “brandveiligheid”. De gemeenten Roosendaal en Oosterhout werken inmiddels al met het Ondernemingsdossier. De gemeenten Moerdijk, Steenbergen, Halderberge, Woensdrecht, Oosterhout, Dongen en Breda alsmede de Omgevingsdienst hebben volgens Bouwend Nederland serieuze interesse. “Het is belangrijk dat niet alleen alle gemeenten uit het werkgebied van de Omgevingsdienst maar ook onze lidbedrijven participeren. Geïnteresseerden kunnen zich melden via de website.