Vrachtwagens en bestelauto’s die rijden op waterstof hebben prioriteit binnen de verduurzamingsmaatregelen van het kabinet. Ze kennen geen lange laadbeurten of overbelasting op het elektriciteitsnet. Hebben een grote actieradius en zijn schoon. Het kabinet trekt daarom 125 miljoen euro uit om ondernemers de overstap naar waterstof te laten maken. Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers die subsidie aanvragen.
“Komende jaren worden 40 nieuwe waterstof tankstations en enkele duizenden voertuigen op waterstof verwacht”
Emissieloos vervoer
Met de subsidiepot van 125 miljoen euro wordt waterstof, naast elektrisch rijden op alleen een accupakket, een serieus alternatief voor ondernemers die emissieloos willen vervoeren. Zeker ook binnen de bouw-, infra- en technieksector. Staatssecretaris Heijnen maakte de de subsidieregeling waterstof, die in consultatie is gegaan, bekend.
Doorbraak waterstof?
Staatssecretaris Heijnen: “Waterstof kan hiermee echt gaan doorbreken. De belofte van waterstof is er al jaren. Zeker voor ondernemers die over langere afstanden schoon willen rijden met een zwaardere auto, bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan waterstof ideaal zijn. Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen.”
Subsidie voor waterstof tankstations en voertuigen
Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers de subsidie aanvragen. Bij elke aanvraag moet een tankstation in het plan worden verwerkt. Daarbij tevens de aanschaf van genoeg vrachtwagens of (bestel-)bussen om het tankstation vanaf de start rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor 10 tot 15 waterstofvrachtwagens nodig.
Samenwerken
In de praktijk zal dit vaak betekenen dat transportbedrijven en tankstation-houders hun krachten bundelen in een subsidieaanvraag. Door subsidie te verlenen voor de combinatie tankstation en de voertuigen die moeten tanken, komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst waterstoftankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst waterstofauto’s zodat er daarna een rendabel tankstation kan worden gebouwd.
40 tot 80 procent subsidie
Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40 procent van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80 procent van het verschil in prijs met een dieselvariant. Voorwaarde voor de tankstations is dat zowel vrachtwagens als personenauto’s er moeten kunnen tanken.
Landelijk dekkend waterstof tanknetwerk
De subsidieregeling loopt van 2024-2028. Met de 125 miljoen kunnen er naar schatting 40 moderne tankstations gebouwd worden en de voertuigen die nodig zijn om het station rendabel te maken. Daarmee ontstaat een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations.
Dat is niet alleen wat het kabinet wil, maar ook in lijn met de Europese doelstellingen. Europa eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen dergelijke tankstations te vinden zijn. Voor ons land moeten dat er minimaal 30 zijn, verspreid over het hele land.
Momenteel zijn er 17 waterstoftankstations in Nederland, waarvan er vier voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden.
Lees verder onder de afbeelding.
De brandstofceltechnologie van Toyota op de VDL-truck.
Vrachtvervoer op waterstof
De komende jaren gaan fabrikanten van vrachtwagens en bestelbussen meer en meer inzetten op waterstof. Op dit moment rijden er nog maar enkele vrachtwagens en bestelbussen op waterstof in Nederland. Personenauto’s op waterstof zijn er al wat langer, daar zijn er nu zo’n zeshonderd van in gebruik.
VDL waterstoftrucks uit eigen land
De VDL Groep onthulde onlangs een waterstof truck met brandstofcelmodules van Toyota (zie foto’s) en bouwt nog eens vier waterstoftrucks voor Toyota’s logistieke dienstverleners. Die transportbedrijven gaan de waterstoftrucks inzetten op hun dagelijkse routes door België, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Die vier routes beschikken nu elk over minimaal één waterstoftankstation.
Vrachtvervoer en de transportsector zijn van cruciaal belang voor het genereren van een vraag- en aanboddynamiek voor waterstof. Zij kunnen de ontwikkeling van een waterstof infrastructuur stimuleren. Hieruit kunnen weer nieuwe mobiliteitstoepassingen ontstaan voor de zakelijke- en privémarkt.
Mening
De subsidieregeling is gisteren in internetconsultatie gegaan. Dat betekent dat iedereen zijn mening kan geven, voordat de regeling voor maart 2024 definitief vast wordt
Foto’s: VDL Groep / Toyota.
125 miljoen om ondernemers overstap naar waterstof te laten maken. Lees ook:
22 miljoen voor meer waterstoftankstations.
400 nieuwe emissievrije vrachtwagens de weg op.