Prijzen hout en bouwmaterialen dalen voor het eerst in 10 jaar

Prijzen hout en bouwmaterialen dalen voor het eerst in 10 jaar

Voor het eerst in 10 jaar daalde de prijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie. Door minder nieuwbouw en afzet van hout en bouwmaterialen, was de omzetgroei in de bouw ook lager. Er is minder vraag en daardoor zakken de prijzen.

“Vergeleken met het tweede kwartaal van 2023 daalde de prijzen met een half procent”

Prijzen

Sinds maart 2014 dalen de binnenlandse afzetprijzen in de hout- en bouwmaterialenindustrie nu voor het eerst. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2023 daalde de afzet prijzen met een half procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Ook daalde de omzet in de hout en bouwmaterialen met 4,1 procent. In het eerste kwartaal was dit nog 13,4 procent.

Omzet

De omzet van de bouw was in het tweede kwartaal van 2024 1,9 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2023 was dat nog 7,8 procent. Het is het vijfde kwartaal op rij dat de omzetgroei lager is dan de groei in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, bericht het CBS.

Prijzen hout en bouwmaterialen dalen voor het eerst in 10 jaar

In het tweede kwartaal van 2024 was de omzetgroei van de burgerlijke- en utiliteitsbouw (B+U) 1,5 procent. Dit is minder dan de helft van de 3,5 procent groei in 2023. Ook de omzetgroei van de grond-, water- en wegenbouw was minder. Een jaar eerder was dit nog 7,9 procent. Ook de omzetgroei bij de gespecialiseerde bouwbedrijven was 2,6 procent kleiner. In 2023 was de omzetgroei nog 11,3 procent.

Bij bouwbedrijven met 10 of meer werknemers was er geen omzetgroei, terwijl de omzetgroei in het tweede kwartaal van 2023 nog 7,1 procent bedroeg. De omzetgroei nam vooral af bij gespecialiseerde bouwbedrijven.

Er is minder vraag naar bouwmaterialen en daardoor zakken de prijzen. Naar verwachting zal de vraag vanaf 2025 weer stijgen. Er worden dan weer meer nieuwbouwwoningen en de bijbehorende infra gerealiseerd. Het aantal bouwvergunningen is in het tweede kwartaal van dit jaar al weer gestegen. Dat is mede een indicator voor groei binnen de sector.

Bron en grafiek: CBS.

Advertisment ad adsense adlogger