Tempo digitalisering in de bouw neemt af

Tempo digitalisering in de bouw neemt af

Het digitalisatietempo in de bouwsector is de laatste jaren afgenomen. Tot 2016 nam de digitalisering in de bouw jarenlang gemiddeld met tien procent of meer toe.

“Orderboeken zijn sinds 2015 volgestroomd, de prijsdruk is afgenomen en de noodzaak om te investeren in digitalisering is afgenomen”

Essentieel

De opkomst van mobiel internet was in die periode essentieel voor de bouw, waar steeds op andere locaties gewerkt wordt. Maar het laaghangend fruit is inmiddels geplukt. In de huidige goed draaiende markt is digitalisering ook voor veel bouwbedrijven niet cruciaal.
In de beweeglijke bouwsector maken echter juist digitale bouwers de meeste kans op overleven en kunnen zelfs digitale dienstverlener worden aan andere bouwbedrijven. Dit stelt het ING Economisch Bureau in het vandaag gepubliceerde rapport digitalisering in de bouw.

Concurrentievoordeel

“Digitalisering zorgt voor een beter zicht op materiaalgebruik, benodigde capaciteit en logische inrichting van het proces. Met deze inzichten kan sneller en vaak ook kwalitatief beter worden gebouwd“, aldus Jan van der Doelen ING Sector Banker Building en Construction,
“Investeren in digitalisering geeft bouwbedrijven een concurrentievoordeel waarvan ze nu al profiteren maar vooral als het in de volatiele bouwmarkt weer een keer tegen zit”.

Digitale inhaalslag

De bouw liep lange tijd achter met digitalisering ten opzichte van andere sectoren. In de periode 2010-2015 heeft de bouwsector echter een enorme inhaalslag gemaakt. Internet werd in deze periode mobiel en dat is voor de bouwsector noodzakelijk omdat steeds op andere plekken (de bouwplaats) wordt gewerkt.

Voordelen

– Efficiency neemt toe: De informatievoorziening aan alle afdelingen en ketenpartners kan door digitalisering enorm verbeterd worden. Fouten worden hierdoor vaker voorkomen. Het managen van aparte informatiestromen naar collega’s en onderaannemers gaat daarbij automatisch zodat alle betrokken partijen constant en automatisch op de hoogte zijn van de laatste aanpassingen (SSOT: Single Source of Truth).

– Sturen op data: Bedrijven kunnen betere strategische beslissingen nemen op basis van feiten uit data. Zo kan het (digitale) proces beter geanalyseerd en bijgestuurd worden maar ook de sales afdeling kan erop sturen.

– Transparantie en voldoen aan de Wet Kwaliteitsborging: Digitalisering kan bouwbedrijven helpen om te gaan voldoen aan de Wet Kwaliteitsborging die waarschijnlijk in 2022 wordt ingevoerd en de toenemende administratieve lasten hiervan beperken. Daarbij kan het de transparantie naar klanten verhogen waardoor zij beter zicht krijgen op kosten, oplevertijden en kwaliteit.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Groei digitalisering stokt

Ondanks de grote voordelen neemt de hoge groei van digitalisering na de periode 2010-2015 af. De waarde van gebruikte software en databanken in de bouw groeit vanaf 2016 minder hard en ook investeringen in ICT groeien minder snel. Het ING Economisch Bureau noemt hiervoor drie belangrijke redenen:

– Grootste voordelen mobiel internet zijn benut: Rond 2015 lijken de meeste bouwbedrijven de grootste voordelen van mobiel internet te hebben genomen. Met mobiele telefoons, laptops en tablets wordt vanaf de bouwplaats informatie gedeeld. Bouwtekeningen worden digitaal gelezen op de bouwplaats en doordrukbonnen zijn vervangen door software op handhelds.

– Noodzaak lijkt verdwenen: Rond 2015 begon ook de bouw weer op te klimmen uit de crisis. Orderboeken zijn sindsdien volgestroomd, de prijsdruk is afgenomen en voor sommige bouwbedrijven neemt de noodzaak om te investeren in digitalisering hierdoor ook af.

– Volgende stap van digitalisering is complexer: Er is de afgelopen jaren software aangekocht voor verschillende afdelingen en de volgende stap om deze met elkaar te laten “praten” is complexer waardoor de vaart van digitalisering afneemt.

Ander businessmodel

Bouwbedrijven die succesvol zelf een digitaal platform ontwikkelen, kunnen er uiteindelijk ook voor kiezen dit extern te gaan aanbieden aan andere bouwbedrijven waardoor ze hun businessmodel ook digitaal transformeren. Ze kunnen daarbij uiteindelijk de stap zetten naar digitale dienstverlener aan andere bouwbedrijven.

Lees de samenvatting Digitalisatie in de bouw als PDF.

Advertisment ad adsense adlogger