Aan de Contactweg in Amsterdam is bij een spoorwegonderdoorgang een tussenwand geplaatst die bestaat uit vijfenzeventig procent gerecycled beton. De secundaire grondstoffen zijn afkomstig van project Buiksloterham. Het gaat om een pilot van Gemeente Amsterdam, ProRail en Heijmans.
“Door toepassing van circulair beton is er besparing van 27% co2 uitstoot”
Beton staat bekend als een milieuvervuilend product. Een groot deel van de vervuiling wordt vooralsnog veroorzaakt door het gebruik van cement. Door cement terug te winnen en te recyclen, wordt een groot gedeelte van de milieubelasting bespaard.
Nieuwe scheidingstechnieken van betonleverancier Rutte Groep maken het mogelijk de oorspronkelijke grondstoffen van beton -zand, grind en cement- terug te winnen. Van deze losse producten wordt vervolgens opnieuw een betonmengsel gemaakt. Met secundair cement in combinatie met gerecycled zand en grind heeft het project aan de Contactweg een primeur.
Het is nog niet eerder voorgekomen dat er bij gerecycled, gewapend beton zo’n hoog percentage aan gerecycled cement is gebruikt. Naar verwachting bespaart dit project daarmee 27% co2 uitstoot en 26% MKI (milieukostenindicator).
(Lees verder onder de afbeelding.)
Secundaire samenstelling
Bij dit project is beton toegepast dat bestaat uit honderd procent gerecycled grind, vijftig procent gerecycled zand en vijftien procent gerecycled cement. Dit leidt tot een secundaire samenstelling van vijfenzeventig procent. De komende vijf jaar monitort Heijmans hoe het circulaire beton zich tijdens verschillende weersomstandigheden gedraagt.
Duurzame infrastructuur
Chantal Serree, Adviseur duurzaamheid bij ProRail: “Innovatieve materialen en hoogwaardig hergebruik zijn de bouwstenen van duurzame infrastructuur. Materiaalgebruik is daarom ook één van de vier sporen van onze Routekaart Verduurzaamt.”
Beton is daarbij een van onze speerpunten, vertelt Serree. “Deze praktijktest levert waardevolle inzichten en ervaring die ons helpt om steeds meer en steeds vaker duurzame materiaalgebruik toe te passen en zo tot norm te verheffen. Via onze deelname aan het nationale Betonakkoord delen we die ervaringen met de hele betonketen.”
Lees ook: Onderzoek naar circulair beton door TU/e