Langste 3D betongeprinte fietsbrug ter wereld

Langste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld

De ontwerper van de langste 3D betongeprinte fietsbrug te wereld kon dankzij onderzoek aan TU/e bij ontwerp vrij te werk gaan en werd niet belemmerd door materiaal of traditionele processen.

De 3D betongeprinte fietsbrug is opgedeeld in printbare onderdelen

Met een lengte van 29 meter beschikt Nijmegen sinds kort over de langste betonnen 3D fietsbrug ter wereld. Het project is uniek omdat de fietsbrug in volledige vormvrijheid is ontworpen, dankzij onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven en de doorontwikkeling van de 3D-betonprinttechniek. Kenmerkend voor de nieuwe verschijning in het Dukenburgse park De Geologenstrook zijn de ronde en glooiende vormen.

Laagje voor laagje

De brug is laagje voor laagje geprint in de betonprintfabriek van Saint Gobain Weber Beamix en gerealiseerd door bouwconcern BAM. Het is behalve de langste, ook de grootste betonnen brug ter wereld waarbij de architect alle vrijheid had. Michiel van der Kley kon bij het ontwerp vrij te werk gaan en werd niet belemmerd door het materiaal of door traditionele processen, zoals betonbekisting.

Omdat de overspanning niet overal constant is en er dus rekening moest worden gehouden met het veranderende gewicht van de constructie, is er tijdens het printproces voor gekozen om de brug op te delen in printbare onderdelen. Via een parametrisch model – dat wil zeggen op basis van data – is het definitieve ontwerp gegenereerd.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Sneller bouwen

Geprinte bruggen kunnen in principe een stuk sneller gebouwd worden dan gewone bruggen, met meer flexibiliteit en meer ruimte voor gepersonaliseerde ontwerpen. Bovendien zijn ze duurzamer, omdat er minder beton nodig is. De ambitie van de partners van dit innovatieve project is om met 3D-betonprinten uiteindelijk te komen tot een duurzame bouwmethode, die ingezet kan worden voor de productie van onder meer bruggen en woningen.

Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat samen met ontwerper Van der Kley het initiatief heeft genomen voor dit project. Zij hebben deze bijzondere brug als blijvende herinnering aan de gemeente Nijmegen geschonken ter ere van de verkiezing tot European Green Capital 2018.

Hulp

Voor de juiste kennis en expertise werd de hulp van de TU Eindhoven en in het bijzonder Theo Salet ingeroepen, een expert op het gebied van 3D-geprinte gebouwen. Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft het ontwerp van de brug vertaald naar printbare constructieonderdelen. Het parametrisch model van de brug is door Summum Engineering uitgewerkt.

Salet, hoogleraar Concrete Structures bij de TU/e, is blij met de ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden: “Het printen van beton heeft een enorme groeipotentie. We gebruiken minder grondstoffen omdat de betonprinter alleen materiaal aanbrengt op plekken waar het daadwerkelijk de constructie ondersteunt. Ook kunnen we de bouwsnelheid drastisch verhogen. We willen in de toekomst beton zelf verduurzamen en ook gaan hergebruiken. Er is in de keten nog veel meer winst te behalen. Ook ben ik trots dat de ontwikkelde kennis zo snel zijn weg heeft gevonden naar de industrie.”

Lees ook: Milestone-3d-geprinte woning

Foto’s: Gemeente Nijmegen en foto brug in printbare onderdelen van Michiel van der Kley.

Advertisment ad adsense adlogger