Er wordt in Nederland druk geëxperimenteerd met het verbeteren en verduurzamen van asfaltwegen. Dat gaat van lichtgevend asfalt tot gerecycled asfalt. De provincies Noord-Brabant en Gelderland testen samen met BAM op twee proefstroken een asfaltdeklaag die voor maximaal 93 procent uit gerecycled materiaal bestaat.
Asfalt met een dergelijk hoog percentage is nog niet eerder toegepast. Het is een verdrievoudiging van de huidige praktijk, zo meldt BAM. Het innovatieve mengsel wordt geproduceerd bij een temperatuur van circa 105˚C. Dat zou naast de hoge hergebruikwaarde ook een energie- en CO2-reductie op van circa 30 procent opleveren.
Ultieme test
De beide proefvakken worden één kilometer lang. Op de N279 bij Veghel brengt BAM een strook aan die voor circa 80 procent bestaat uit gerecycled asfalt. Het tweede proefvak, op de N338 bij Doesburg, geldt als de ultieme test. Hier wordt een gedeelte wordt opgenomen met een recyclingwaarde van circa 93 procent. In dit gedeelte is ook de mastiek – het bindmiddel van asfalt – grotendeels geproduceerd met hergebruikte materialen. Gedeputeerde Christophe van der Maat van provincie Noord-Brabant zegt dat hij het product bij een goed resultaat vaker wil gaan inzetten.
Doorbraak
De deklagen in beide proefvakken bestaan uit dubbellaags zoab (zeer open asfalt beton) waarmee een geluidsreductie van 7dB wordt behaald. De proefvakken zijn het sluitstuk van het Europese demonstratieproject LE2AP (Low Emission2 Asphalt Pavement). LE2AP staat voor Low Emission2 Asphalt Pavement, waarbij de 2 aangeeft dat het hierbij zowel om de emissie van geluid als van milieubelastende stoffen gaat. Het LE2AP-project is mede gefinancierd door een Europese LIFE subsidie. Het resultaat van dit driejarige project is dat er nu deklagen gemaakt kunnen worden die voor minimaal 80 procent uit gerecycled materiaal bestaan. Dat betekent een doorbraak in de productie van duurzaam asfalt, wanneer men kijkt naar de huidige percentages van 0 – 30 procent hergebruik in deklagen.
Kwalitatief gelijkwaardig
Voor de productie bij een lagere temperatuur benut BAM de kennis die het in de praktijk al heeft opgedaan met Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). Uit testen in de Brabantse Asfalt Centrale in Helmond blijkt dat de teruggewonnen grondstoffen en het daarmee geproduceerde asfalt kwalitatief minimaal gelijkwaardig zijn aan traditioneel geproduceerde deklagen. De uit verouderde deklagen teruggewonnen steen (PA Stone) is door KIWA gecertificeerd als nieuwe bouwstof.
Provincies testen asfalt met 93 procent gerecycled materiaal. Zie ook:
Proef duurzaam asfalt op deel A4.