Het project om een grote zeesluis in IJmuiden te bouwen, kan van start. Gisteren berichtte bouwers en investeerders dat de financiering rond is van wat de grootste zeesluis ter wereld zal worden. Medio 2019 moet de sluis af zijn, die wordt gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat.
Grootste sluis
De nieuwe sluis wordt aangelegd om de haven van Amsterdam een impuls te geven. De huidige sluis naar Amsterdam, de Noordersluis, is te klein voor de steeds groter wordende zeeschepen en moet daarnaast in 2029 technisch afgeschreven worden. De nieuwe sluis krijgt een diepgang van 18 meter, een lengte van 500 meter en een breedte van 70 meter. Daarmee is de sluis twee meter breder dan de sluis die momenteel in Antwerpen gebouwd wordt.
500 miljoen
Door een nieuw ontwerp is de sluis goedkoper geworden dan eerst gedacht. De bouw en onderhoud kosten nu ongeveer 500 miljoen euro. De Europese Investeringsbank (EIB) verstrekt een lening van 165 miljoen euro. OpenIJ, het consortium dat de sluis gaat bouwen, bracht gisteren naar buiten dat het resterende bedrag ook is binnengehaald. OpenIJ bestaat uit de bouwers BAM en Volkers Wessels, met als onderaannemers voor de baggerwerkzaamheden Van Oord en Boskalis. Pensioenfonds PGGM en de Nederlandse investeerder DIF zijn de grote investeerders. BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF nemen naast de bouw en ontwerp ook het onderhoud voor 26 jaar voor hun rekening.
Groei Amsterdamse haven
Ook de gemeente Amsterdam – 105 miljoen euro – en de provincie Noord-Holland – 58 miljoen, dragen bij aan de aanleg van sluis. Momenteel wordt begonnen met voorbereidingen, archeologisch onderzoek en het opruimen van eventuele explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Het bouwproces zal in 2016 van start gaan. Het Parool meldt dat de Amsterdamse havens na realisatie van de sluis zo’n 125 miljoen ton per jaar zullen kunnen overslaan. In 2014 werd 97 miljoen ton overgeslagen.
Bouw grootste zeesluis ter wereld van start in 2016. Beeld: Rijkswaterstaat