De eerste ‘dubbellaagse tunnel’ van Nederland. Zo wordt de nieuwe Koning Willem-Alexandertunnel aangekondigd, die op de A2 bij Maastricht wordt gerealiseerd. De brug wordt in de nacht van 15 op 16 december officieel geopend.
De tunnel bestaat uit vier verschillende tunnelbuizen, waarvan er twee onder de andere twee doorlopen. Vandaar dat de term dubbellaags wordt gebruikt. De tunnel is voor Rijkswaterstaat een belangrijke schakel in het nationale en Europese wegennetwerk. “De doorstroming van het doorgaande verkeer op de A2 verbetert aanzienlijk door de komst van de tunnel. Nu de tunnel bijna klaar is, kan gestart worden met de bovengrondse inrichting. Hierdoor worden oost en west met elkaar verenigd en ontstaat rust en ruimte in de stad Maastricht”, aldus het consortium in een persbericht.
Van stad naar tunnel
Op dit moment wordt er nog hard gewerkt aan de laatste puntjes: nieuwe wegaansluitingen, en het trainen van wegverkeersleiders en hulpdiensten. Het doorgaande verkeer wordt met de komst van de tunnel verplaatst van de stad naar de onderste tunnelbuizen, die de A2 vormen. Ook de bovenste tunnelbuizen, die bij Geusselt in het noorden en Europaplein in het zuiden aansluiten op de stad, worden in gebruik genomen. Dat geldt niet voor alle rijstroken, omdat sommige oude en nieuwe wegen elkaar nog kruisen. Voor de verkeersstroom van zuid naar noord is de aansluiting bij Geusselt compleet.
Koning Willem-Alexandertunnel
Het consortium bericht dat de realisatie van de infrastructuur binnen de planning van 10 jaar en binnen het overheidsbudget is gerealiseerd. “De ingebruikname van de tunnel is een historisch moment voor stad en regio. Dit betekent een enorme verbetering voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad.” Het project is een samenwerking binnen de stuurgroep die bestaat uit Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, Provincie Limburg, gemeente Meerssen en de gezamenlijke inspanning met bouwer Avenue2; het consortium van Strukton en Ballast Nedam