Gisteren is begonnen met de ontwikkeling van de Kooyhaven in Den Helder. De nieuwe haven, op initiatief van de Port of Den Helder, wordt ontwikkeld door Dura Vermeer en De Vries & Van der Wiel en richt zich op huisvesting van bedrijven en betere doorvoer van schepen. De eerste werkzaamheden bestaan uit het aanbrengen van de voorbelasting om de ondergrond van de havenkom en de openbare kade in te klinken. Het havengebonden bedrijventerrein komt te liggen op een steenworp afstand van Port of Den Helder en Den Helder Airport.
De haven en het bedrijventerrein moeten een impuls geven aan de economie middels extra de logistieke capaciteit en meer binnenvaarttransport vanaf den Helder. In de zeehaven is momenteel slechts beperkt ruimte beschikbaar. Whitney Veen, CFO van Port of Den Helder: “Dankzij deze sterk verbeterde verbinding met het achterland kan de gehele regio optimaal worden gefaciliteerd.”
Mogelijkheden energiemarkt
Kooyhaven ligt direct ten zuiden van de N99 en ten oosten van de N9 op het grondgebied van de gemeente Hollands Kroon. Dankzij de ligging aan het Noordhollandsch Kanaal staat het bedrijventerrein in directe verbinding met het Noordzeekanaal. Kooyhaven biedt ruimte aan bedrijven binnen de supply chain voor de energiemarkt die haven- of watergebonden zijn. “Hiermee wordt daadwerkelijk de mogelijkheid gecreëerd om als regio een belangrijke rol te spelen bij de verdere ontwikkelingen van windenergie op zee”, aldus Thijs Pennink, directeur van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV.
Bestemmingsplan
Ook jachtbouw en agribusiness worden genoemd als voorbeelden van sectoren die van de uitbreiding van de haven kunnen profiteren. In de buurt van Kooyhaven werd eerder bedrijventerrein Kooypunt IIIa opgeleverd. De oplevering van de openbare kade staat gepland in het vierde kwartaal van 2016. Het bestemmingsplan van Kooyhaven kend in eerste instantie bezwaren, waarin inmiddels is tegemoetgekomen, waardoor het laatste bestemmingsplan onherroepelijk is verklaard.
Integraal project
Zo zijn er inmiddels afspraken gemaakt met het Hoogheemraadschap over de dijkverlegging, met de provincie als vaarwegbeheerder, met Rijkswaterstaat als wegbeheerder en met de Fietsersbond over de ontsluiting van het RHB Kooyhaven en de kruising van een belangrijke fietsroute. Met omwonenden is een convenant afgesloten om overlast te voorkomen. Daarin is onder meer afgesproken dat een 70 meter brede groenzone wordt aangelegd. Zo ontstaat rond de oost- en zuidzijde van het bedrijventerrein een groene afscherming.