Als onderdeel van de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen bouwt het consortium IXAS in opdracht van Rijkswaterstaat twee nieuwe bruggen over de Gaasp.
Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.
De bruggen vervangen de oude brug, die onvoldoende capaciteit had en inmiddels gesloopt is. Haitsma Beton levert voor beide bruggen voorgespannen kokerliggers, waarvan de grootste een lengte hebben van 57 meter, een breedte van 2 meter en een gewicht van 230 ton.
“Nee, het is net geen record. Want in mei 2014 leverde Haitsma al 68 meter lange en 240 ton zware kokerliggers voor een nieuwe brug in de N355 bij Zuidhorn: goed voor een wereldrecord. Maar met een lengte van 57 meter en een gewicht van 230 ton horen de HKP-liggers (Haitsma Koker Profiel) voor de brug over de Gaasp nog altijd tot de top”, zegt Jasper Doornbos, projectleider Haitsma Beton BV.
De brug maakt deel uit van een megaproject. Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Hierdoor verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.
Verbreding A9
Onderdeel van het megaproject is de verbreding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). In het oog springend bij dit project is de 3 kilometer lange landtunnel, die daarmee de langste landtunnel van Nederland wordt. Bovenop de tunnel komt een groot park. Daarnaast omvat het project de nieuwe bruggen over de Gaasp en de vernieuwing van veertien andere kunstwerken.
Bouwconsortium IXAS (bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure) heeft in 2014 het DBFM-contract binnengesleept. In het contract is ook twintig jaar beheer en onderhoud vastgelegd. Het werk is in 2015 gestart. In 2020 rijdt het verkeer door de tunnel en in 2021 is het park op het dak van de tunnel klaar.
Brug over de Gaasp
De A9 wordt van 2×2 en een spitsstrook verbreed naar 2×5 rijstroken en een wisselstrook. Dat betekende dat de oude brug over de Gaasp niet meer toereikend was. Daarom wordt de oude brug vervangen door een nieuwe brug, waarbij de fundering wordt hergebruikt. Om het verkeer niet te hinderen is eerst ten zuiden van de oude brug een tweede brug gebouwd voor de toekomstige wisselstrook en het verkeer van Holendrecht naar Diemen. Daar rijdt sinds april 2016 al het verkeer overheen. Straks gaat het verkeer van Diemen naar Holendrecht volledig over de noordelijke brug, die nu in aanbouw is.
De keuze voor prefab liggers wordt in de eerste plaats ingegeven door de korte bouwtijd, weinig ruimte op de bouwlocatie en minimalisering van de overlast. Het brugdek wordt met de lange voorgespannen liggers in het werk in dwarsrichting nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast. Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk in verband met het streven naar een maximale doorvaarthoogte en minimale hoogte van het wegdek ten opzichte van maaiveld. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten.
Samenwerking
Haitsma Beton neemt ook de engineering van de liggers voor haar rekening, de scope en de bijbehorende taken zijn vooraf op elkaar afgestemd. Daarnaast voldoen de liggers aan een hoge afwerkingskwaliteit, namelijk CUR 100 klasse B1 voor schoon beton. De brug moet namelijk niet alleen constructief optimaal zijn, maar er worden ook hoge eisen gesteld aan de vormgeving.