Aan consortium ‘De Groene Waarden’, een combinatie van de bedrijven Besix, Mobilis en haar partners van Gelder, Mourik Infra en Besix Infra Nederland, wordt de opdracht voor de vernieuwing en verbreding van de A27 tussen Houten-Everdingen gegund.
“Aanpak traject A27 Houten-Everdingen uit de landelijke file top 10”
File-knelpunt Houten-Everdingen
Het traject Houten-Hooipolder is een bekend knelpunt in de file top 10. Met de verbreding van dit stuk komt dit straks ten einde. In december 2022 werd ook het gedeelte tussen Everdingen en Hooipolder aanbesteed. Met deze voorlopige gunning wordt nu het totale knelpunt tussen Houten en Hooipolder aangepakt. De verwachting is dat tussen 2029-2031 het werk wordt opgeleverd.
Belangrijke stap
Directeur-generaal Rijkswaterstaat Michèle Blom: “Deze gunning markeert een belangrijke stap in de aanpak van de files op de A27. Nadat eerder al het deel tussen Everdingen en Hooipolder is gegund, zijn we verheugd dat nu ook het Noordelijke deel tussen Houten en Everdingen is aanbesteed.”
“We kunnen nu deze belangrijke verkeersader tussen Houten en Hooipolder over de hele lengte aanpakken. Zowel de omgeving en ook de weggebruiker gaat hier van profiteren door een betere doorstroming op de snelweg, maar ook de vermindering van sluipverkeer op de regionale wegen. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.”
100.000 voertuigen per dag
Het traject Houten-Hooipolder is door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Doordeweeks rijden er meer dan honderdduizend voertuigen per dag over dit overbelaste wegdeel, dat hoog scoort in de file top 10.
Over een afstand van zeven kilometer, tussen Houten en Everdingen, wordt de weg in zuidelijke richting verbreed naar vier rijstroken. In de noordelijke richting blijven de twee rijstroken en een spitsstrook behouden.
Daarnaast wordt de Hagesteinsebrug vernieuwd en de Houtensebrug verbreed. De nieuwe Hagesteinsebrug wordt voorzien van een fietsverbinding.
Aanpak in twee-fasen
De aanpak betreft een Design en Construct-contract dat door middel van de tweefasen aanpak wordt vormgegeven. De twee-fasen aanpak is ontwikkeld binnen het samenwerkingsprogramma waarin het Rijk en de markt gezamenlijk werken aan een meer vitale infrasector.
In de twee-fasen aanpak worden de risico’s en onzekerheden in dit type complexe projecten meer in gezamenlijkheid tussen Rijkswaterstaat en de aannemer geadresseerd. Dit leidt tot een betere beheersing en een stabielere realisatiefase.
Voor de A27 Houten-Everdingen is circa 70 procent van het werk in de twee-fasen aanpak meegenomen. Dat betreft de vernieuwing van de Hagesteinsebrug, de Aardenbanen van de Hagesteinsebrug en de verbreding van de Houtensebrug. De andere 30 procent bestaat uit regulier werk.
Mooie samenwerking
“Wij kijken er naar uit om de komende jaren een mooie samenwerking te bouwen met Rijkswaterstaat en De Groene Waarden. De twee-fasen aanpak die we samen met Rijkswaterstaat inzetten, waar de risico’s beter beheerst en eerlijker verdeeld worden, draagt bij aan een goede infrasector en een voorspelbaarder verloop van het project.”
“Het biedt ons kansen om deze uitbreiding van de A27 tussen Houten en Everdingen op vitale, veilige en duurzame wijze in te passen in deze schitterende omgeving”, Aldus Nic De Roeck, Algemeen Directeur van BESIX Nederland.”
Indien er geen gebruik zal worden gemaakt van de bezwaarperiode wordt de definitieve gunning voor de aanpak van de A27 Houten-Everdingen verwacht op 4 april 2023.
Lees ook: Verbreding A27 tussen Houten en Hooipolder gaat door.