Onderhoud A1 en A10 N-H door Rijkswaterstaat gegund aan BAM

Onderhoud A1 en A10 N-H door Rijkswaterstaat gegund aan BAM

Het groot onderhoud aan de A1 en A10 is door Rijkswaterstaat in Noord-Holland gegund aan BAM Infra Nederland. Het contract betreft het ontwerpen en uitvoeren van variabel onderhoud aan het Hoofdwegennet in West-Nederland Noord.

“Vanaf deze zomer wordt het asfalt op de A1 en A10 vervangen door geluidsarm asfalt”

Zowel de A1 als de A10 vormen belangrijke verkeersaders in Noord-Holland. De onderwerpen duurzaamheid en kwaliteit van het asfalt zijn belangrijke onderdelen geweest bij de aanbesteding. Het contract heeft een looptijd tot eind 2025, met een optie tot verlenging.

Deze zomer op de A1 en A10

Het contract bestaat uit een vast en een variabel deel. Tot het vaste deel behoort het onderhoud aan de A1 richting Amersfoort, tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen. Ook het onderhoud van de ring A10 van Amsterdam tussen de knooppunten Amstel en Watergraafsmeer en tussen het knooppunt Watergraafsmeer en afrit Durgerdam, behoort tot vaste onderhoudsdeel.

Vanaf deze zomer wordt het asfalt op de genoemde delen van de A1 en A10 vervangen door asfalt met een geluidreducerende deklaag. Daarnaast vinden er herstelwerkzaamheden plaats aan verschillende viaducten en aan de Zeeburgerbruggen langs de Ring A10 Noord. De werkzaamheden aan de Zeeburgerbruggen moeten medio september 2024 zijn afgerond. Diverse andere trajecten worden op een later moment uitgevoerd.

Koploperaanpak

Na het project Groot Onderhoud aan de A2 en A12 is dit het tweede project van Rijkswaterstaat binnen de ‘Koploperaanpak duurzame wegverharding’. Bij koploperprojecten stelt Rijkswaterstaat aanvullende duurzaamheidseisen. Aannemers en leveranciers die investeren in een duurzame aanpak worden zo beloond en uitgedaagd om het onderhoud aan de wegen zo duurzaam mogelijk te doen.

De Koploperaanpak moet investeringen in duurzame wegverhardingen voor bedrijven lonend maken. Daarom zorgt Rijkswaterstaat dat tot 2030 ieder jaar in meerdere projecten de duurzaamste alternatieven de ruimte krijgen.

Emissieloos

Met de Milieukosten Indicator wordt gestuurd op duurzame asfaltmengsels en met het criterium Borging kwaliteit van het asfalt op de optimale beheersing van de processen. Ook de goedkeuring van het asfaltmengsel, de productie, het transport en de verwerking tellen mee bij het vergunnen van de aanbesteding. Ook de eisen aan voertuigen en materieel en het gebruik van een emissieloze bouwplaats zijn medebepalend bij de gunning.

Bron: Rijkswaterstaat en BAM Infra.

Onderhoud A1 en A10 N-H gegund aan BAM. Zie ook:
10 miljard naar onder meer infra zoals wegen, spoor, waterwerken en vaarwegen.
Rijkswaterstaat gebruikt nieuw contract meerjarig onderhoud.

Advertisment ad adsense adlogger