Onderhoud bruggen Hartelcorridor bij Spijkenisse

Hartelcorridor bruggen onderhoud

Vanaf maandag 12 tot en met vrijdag 30 augustus worden de bruggen van de Hartelcorridor bij Spijkenisse onderhouden. In opdracht van provincie Zuid-Holland voeren BAM, Istimewa en KWS de onderhoudswerkzaamheden uit die ervoor zorgen dat de Hartelbrug en de Zoetwaterkanaalbrug veilig en beschikbaar blijven. De Hartelcorridor bij Spijkenisse is een belangrijke verkeersverbinding tussen het eiland Voorne-Putten en de A15.

“Het onderhoud is noodzakelijk, maar ook de verkeersveiligheid van de Hartelcorridor wordt verbeterd”

Hinder

Om hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken worden de werkzaamheden aan de Hartelcorridor gecombineerd. Ze worden allen tijdens de zomervakantie uitgevoerd. De verwachte extra reistijd kan oplopen tot een uur. In de spits gaat de Spijkenisserbrug ook minder vaak open.

In verband met de werkzaamheden is de Hartelcoridor met de Hartelbrug en Zoetwaterkanaalbrug van 12 tot en met 30 augustus afgesloten voor het verkeer.

De Hartelcorridor bestaat uit twee beweegbare bruggen over de Oude Maas: de Hartelkanaalbrug en de Zoetwaterkanaalbrug. Om de verkeersveiligheid te kunnen blijven garanderen en te voorkomen dat een van de twee bruggen uitvalt, is onderhoud noodzakelijk. Het onderhoud is gericht op instandhouding van de Hartelcorridor en de twee bruggen en de verbetering van de veiligheid voor weggebruikers.

Werkzaamheden rond Hartelcorridor

In een korte periode van drie weken vinden er verschillende onderhoudswerkzaamheden aan de Hartelbrug en Zoetwaterkanaalbrug plaats die in een bouwteam vanaf april dit jaar zijn voorbereid. Istimewa ontkoppelt de onderdelen van de Zoetwaterkanaalbrug die nodig zijn om de brug te bedienen. Doordat de beweegfunctie van deze brug te weinig wordt ingezet, heeft provincie Zuid-Holland besloten hier geen gebruik meer van te maken.

Daarnaast voert KWS reparaties aan de brugdekken en -kleppen aan beide bruggen uit. Ook de Hartelweg die vanaf de snelweg A15 richting Spijkenisse over de twee bruggen loopt, wordt onder handen genomen. KWS vernieuwt het asfalt en BAM de matrixportalen, verkeersregelinstallaties en verkeersborden. Ook worden ze de armaturen van de openbare verlichting van ledverlichting voorzien.

Om de doorstroming van het verkeer te verbeteren past KWS het aantal rijstroken aan. In de richting van de Botlektunnel komen twee rijstroken in plaats van één. In de andere rijrichting naar de Botlekbrug één rijstrook in plaats van twee.

Bron en beeld: BAM Infra.

Advertisment ad adsense adlogger