Kennisuitwisseling NL en DE op gebied van infrastructuur

Kennisuitwisseling Nederland en Duitsland op het gebied van infrastructuur NL infrastructuur magneet voor investeerders

Een samenwerking voor innovatieve infrastructuurvoorzieningen – daar willen Nederland en Duitsland naartoe. En dat begint dit jaar. Alleen al in de eerste drie maanden van 2020 vinden twee topbijeenkomsten plaats. Daarbij gaat het ook om kansen die zich voordoen voor bedrijven in het buurland. Kennisuitwisseling NL en DE op gebied van infrastructuur.

Rijkswaterstaat zoekt op dit moment naar energieneutrale oplossingen en nieuwe materialen

De uitdagingen in beide landen zijn vergelijkbaar. Bij voorbeeld Noordrijn-Westfalen. In de deelstaat die direct aan Nederland grenst geeft de overheidsinstantie die verantwoordelijk is voor de infrastructuur in de deelstaat, Straßen.NRW, onderhoud en nieuwbouw jaarlijks nu al ongeveer 1,4 miljard euro uit. En de vraag stijgt. “We worden geconfronteerd met een voortdurend toenemend verkeersvolume”, zegt Dr. Christoph Dröge van Straßen.NRW.

Miljardeninvesteringen

Dat is heel herkenbaar in Nederland. Max van den Berg van Rijkswaterstraat was onlangs te gast op het “Infrastructuurforum NRW – Nederland” op de InfraTech in Essen. Op de bijeenkomst met ondernemers uit beide landen, georganiseerd door de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), gaf hij aan Rijkswaterstaat de komende tien jaar tot 2,5 miljard euro zal moeten uitgeven aan onderhoud.

Van den Berg: “En dan hebben we het nog niet eens over de hoognodige capaciteitsuitbreiding, de verbetering van de functionaliteit en de investeringen in CO2-neutraliteit”, aldus Van den Berg.

Zoeken naar innovaties

Rijkswaterstaat zoekt daarom op dit moment naar energieneutrale oplossingen en nieuwe materialen. “Hier liggen kansen voor bedrijven die uitblinken in lichtgewicht constructies, energiebesparende regeltechniek, preventief onderhoud of milieuvriendelijke wegdekken”, benadrukt Günter Gülker.

De directeur van de DNHK, het grootste ledennetwerk in het Duits-Nederlandse bedrijfsleven, wijst ook op een ander belangrijk onderwerp: de renovatie van bruggen.

Renovatie bruggen

In Duitsland moeten in totaal vijfduizend bruggen worden gerenoveerd – waarvan bijna één op de negen in Noordrijn-Westfalen. In Nederland ligt het aantal zelfs nog hoger. Grote steden als Rotterdam of Amsterdam hebben elk al minstens duizend bruggen. Deze bruggen, waarvan de meesten gebouwd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, zijn nu toe aan renovatie. “Twee landen, één thema,” vat Günter Gülker samen. Ook hier kan grensoverschrijdende samenwerking het verschil maken. “Samen innoveren we gewoon sneller.”

Digitalisering in infrastructuursector

Wat in elk geval zeker is: de digitalisering zal een steeds belangrijkere rol spelen in de infrastructuursector. Alexander Neumann van het Nederlandse kantoor van het grootste bouwbedrijf in Duitsland, Hochtief; presenteerde op het ‘Infrastructuurforum NRW – Nederland’ in Essen de belangrijkste trends: van microfoonsystemen om brugwachters vroegtijdig te waarschuwen tot de analyse van veranderingen in de infrastructuur per satelliet. “De digitalisering biedt volledig nieuwe mogelijkheden voor efficiënt en preventief onderhoud.”

„De markt heeft nog meer oplossingen te bieden. Je moet het alleen de kans geven”, vindt Hans de Koning, CEO van het bouw- en technologieconcern Max Bögl Nederland. Duitsers en Nederlanders zouden elkaar goed kunnen aanvullen bij de digitalisering van de aanleg van infrastructuurvoorzieningen. “Ik wil graag een open, transparante en constante uitwisseling”, aldus De Koning.

Duits-Nederlands Bruggenbouw Symposium

Op 12 maart zal het Duits-Nederlands Bruggenbouw Symposium ondernemers uit beide landen in Utrecht samenbrengen om synergie-effecten te identificeren. Nederlandse bedrijven kunnen zich aanmelden via de website van de DNHK. Kennisuitwisseling NL en DE op gebied van infrastructuur.

Advertisment ad adsense adlogger