Het project ‘verbreding A9’ van Rijkswaterstaat is al sinds 2014 in volle gang. Doel is om de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) meer adem te geven door toevoegen van rijstroken. Onderdeel hiervan is de verbreding tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen. Consortium IXAS is daar momenteel bezig met de aanleg van twee nieuwe bruggen over de rivier de Gaasp. In het oog springen de enorme prefab betonnen liggers, die voor deze brug gebruikt worden.
De voorgespannen kokerliggers worden geleverd door Haitsma Beton. De grootsten hebben een lengte hebben van 57 meter, een breedte van 2,00 meter en een gewicht van 230 ton. De montage zal deze maand plaatsvinden
Brug over de Gaasp
De A9 wordt van 2×2 en een spitsstrook verbreed naar 2×5 rijstroken en een wisselstrook. Dat betekent dat de huidige brug over de Gaasp niet meer toereikend is. Daarom wordt de oude brug vervangen (de fundering wordt hergebruikt) en wordt er ten zuiden van de bestaande brug een tweede nieuwe brug gebouwd. De oude brug wordt pas vervangen nadat de zuidelijke brug gereed is. Het verkeer rijdt dan over de nieuwe zuidelijke brug en kan blijven doorstromen.
Projectleider Jasper Doornbos van Haitsma Beton vertelt: ‘De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Bij de bouw van de brug worden HKP-liggers toegepast met een lengte van 17 meter bij de kortste overspanning tot 57 meter bij de langste overspanning in het midden. Normaliter is de breedte van een kokerligger 1,48 meter, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van maar liefst 2 meter.’
Keuze voor prefab liggers
‘De keuze voor prefab liggers wordt in de eerste plaats ingegeven door de korte bouwtijd, weinig ruimte op de bouwlocatie en minimalisering van de overlast’, zegt Peter Schouten, projectdirecteur van IXAS. Hij vertelt dat het brugdek met de lange voorgespannen liggers in het werk in dwarsrichting wordt nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast. Schouten: ‘Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk in verband met het streven naar een maximale doorvaarthoogte en minimale hoogte van het wegdek ten opzichte van maaiveld. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten.’
Bouwconsortium IXAS bestaat uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure. Het project rondom de verbreding tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen omvat 20 jaar beheer en onderhoud. Het werk voor de verbreding A9 is in 2014 gestart en zal in 2021 afgerond zijn.