Het nieuwe hoofdkantoor van het European Patent Office wordt gebouwd in Rijswijk. Het gebouw heeft een bijzondere staalconstructie. Nu het derde spant is aangelegd, kan het gebouw de hoogte in.
De meest zware onderdelen van de hoofdconstructie wegen per stuk circa 40 ton en bestaan uit HD-profilering met hoge staalkwaliteiten, dat in Europa alleen in Luxemburg wordt geproduceerd. Het is voor het eerst in Nederland dat een gebouw met deze staalkwaliteit, hoogte en slankheid (circa 107 meter hoog, 150 meter lang en 12,6 meter breed), door middel van een stalen hoofdconstructie wordt opgetrokken.
Van system engineering tot uitwerking
TBI-ondernemingen J.P. van Eesteren, Croon Elektrotechniek en Wolter & Dros melden dat het afgelopen week is gelukt om het derde spant van de staalconstructie te voltooien. Aan de plaatsingging een intensief voorbereidingstraject vooraf. Jochem van Leeuwen, werkvoorbereider, hierover: “Samen met leverancier RijnDijk Construction en hoofdconstructeur Zonneveld ingenieurs werkten we als integraal team twee jaar lang aan een geoptimaliseerde versie van deze bijzondere staalconstructie.” De kolommen, die voorzien zijn van de zwaarst mogelijke profilering, worden lokaal samengesteld tot triple HD-kolommen, met een maximale afmeting van 22 meter lang. De spanten zijn circa 18 meter lang en 6 meter hoog.
European Patent Office
Het ontwerp voor het prestigieuze nieuwe hoofdkantoor van het European Patent Office is een samenwerking tussen Ateliers Jean Nouvel (Parijs) en Dam & Partners Architecten (Amsterdam). Het European Patent Office is de grootste internationale instelling in Nederland en, na de Europese Commissie, de grootste internationale organisatie van Europa. EPO heeft in Rijswijk ongeveer 2.700 vaste medewerkers en is gevestigd langs de A4. Het nieuwe kantoor in Rijswijk komt te staan op de kavel van het bestaande kantoor en wordt eind 2017 in gebruik genomen. Het bestaande kantoor wordt na ingebruikname van het nieuwe kantoor afgebroken en het vrijgekomen terrein wordt opnieuw ingericht. Het gehele project wordt afgerond in 2019.
Zwaar transport
Voor de spanten was een speciaal breedtetransport nodig, dat ‘s nachts plaatsvond. Vanwege de omvang en het gewicht van de stalen onderdelen, is er een separate mobiele 300-tons kraan ingezet. Al met al een behoorlijke puzzel, aangezien de ruwbouw van de onderbouw nog in volle gang waren toen dit gebeurde. Begin maart worden de laatste twee spanten gemonteerd. Om met de onderbouw verder te kunnen, worden ook de kolommen van het primaire staalgedeelte opgetopt. Het gebouw reikt nu gelijk tot op de vijfde verdieping. Dit alles werd binnen de korte tijdspanne van twee weken gerealiseerd. Hiermee is het startschot voor de hoogbouw gegeven; vanaf nu groeit het gebouw met één verdieping per week.