Wat betreft architectuur en stedenbouw staat Rotterdam eigenlijk al sinds de wederopbouw bekend als de modernste stad van Nederland. Dat de stad nog lang niet klaar is, blijkt uit de nieuwste visionaire vergezichten. De bouw van een futuristisch reuzenrad moet de komst van een nieuwe economie markeren. Transformeer olieraffinaderijen tot biobrandstoffabrieken en haal gas uit groente-afval, aldus de visionaire sociaal econoom Jeremy Rifkin in een advies aan de metropoolregio Rotterdam/Den Haag.
De eerder dit jaar aangekondigde bouw van het futuristische reuzenrad ‘The Dutch Windwheel’, staat symbool voor de economische transformatie die Rifkin adviseert. Het reuzenrad wordt een 174 meter hoge attractie, met binnenin hotels en appartementen. Het gebouw integreert alle moderne technieken van een duurzame circulaire energiehuishouding. In de opening, in het midden van het gebouw,zal windenergie worden opgewekt. Drinkwater wordt gemaakt van regenwater en gas wordt gewonnen uit het afval van de bewoners.
Toekomstplannen Rotterdam, Den Haag en regio
Rifkin is door Rotterdam, Den Haag en 21 regiogemeenten ingehuurd voor het opstellen van een visionair toekomstplan. Volgens hem kan vandaag al begonnen worden met het ombouwen van olieraffinaderijen naar biobrandstoffabrieken in de Rotterdamse haven. Het opgestelde plan ‘Roadmap Next Economy’ is een integrale beschrijving van een toekomstige economie. Dat gaat van de wijze hoe gebouwen in de toekomst nog duurzamer kunnen worden, tot het advies om kinderen op school meer computerles te geven. Uitgangspunt is dat fossiele brandstof als motor van de economie vervangen is/wordt door het internet. Daarbij wijst Rifkin op vergaande gebouw automatisering en big data analyse.
Financiering
De visie, die een handleiding biedt tot 2050, wordt momenteel beoordeeld door de samenwerkende gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, bijgestaan door het bedrijfsleven en wetenschappers. Het definitieve rapport zal waarschijnlijk in november verschijnen. Om de plannen te realiseren is een investering van 50 tot 100 miljard euro nodig in de regio. Dit met name voor het aanleggen van glasvezel, sensoren en databases. Deze nieuwe digitale infrastructuur wordt qua impact door Rifkin vergeleken met de aanleg van wegen, sporen en bruggen ten tijde van de industriƫle revolutie in de 19e eeuw. Voor de financiering geeft Rifkin geen oplossingen, aldus het AD. Een kostendeling tussen overheid en bedrijfsleven ligt voor de hand.