Door de ontwikkeling van automatisering ontstaan de laatste tijd steeds slimmere gebouwen. Steeds meer apparaten en functies binnen een gebouw kunnen met elkaar communiceren, waardoor een slim gebouw ontstaat. Dit fenomeen verplaatst zich nu naar de slimme stad, waarbij stadsontwikkeling hand in hand gaat met automatisering. In Eindhoven wordt dit jaar gestart met de tender iCity.
De tender is een samenwerking tussen de TU-e, de gemeente Eindhoven en VolkerWessels om te komen tot een slimme stad. In een persbericht licht VolkerWessels toe welke mogelijkheden zij voor zich zien. “Een stad waarin alles om ons heen communiceert met elkaar en met ons. Fietspaden lichten op als je aan komt rijden. Camera’s detecteren ongelukken en waarschuwen hulpdiensten. Je auto adviseert je waar je het best kunt parkeren; met je telefoon geef je opdracht je appartement vast op te warmen als je naar huis rijdt.”
Slimme stad iCity
Men ziet een stad voor zich waarin auto’s, koelkasten, camera’s, smartphones, parkeerplaatsen, de verwarming en zelfs hardloopschoenen met elkaar communiceren. Aangezien het project nog niet van start is gegaan, is nog niet helemaal duidelijk welke initiatieven daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden. Via praktisch onderzoek zal worden gezocht naar sterke ideeën om steden slimmer te maken. De iCity Tender daagt MKB-ondernemers en start-ups uit om innovatieve producten en diensten te ontwikkelen, die de kracht van de gemeenschap gebruiken en de levenskwaliteit verhogen. In het kader van Triangulum, een programma dat wordt gefinancierd door het Europese Horizon 2020 Program, worden de komende jaren slimme stadtoepassingen op Strijp-S in Eindhoven geïmplementeerd.
Strijp S
“We willen businessmodellen financieren die mensen met elkaar en hun omgeving verbinden. Strijp-S vormt het ‘living lab’ om deze producten en diensten te testen. Het gebied fungeert als ‘launch market’ om ideeën te ontwikkelen tot schaalbare oplossingen die ook in andere steden toepasbaar zijn”, zo meldt VolkerWessels. De slimme stad iCity die wordt gerealiseerd zal gaan bestaan uit drie lagen. Alle data en online verkeer bevindt zich in de ‘cloud laag’. Hier vinden analyse, communicatie en ‘content development’ plaats. De volgende laag is de ‘leefbare laag’: het tastbare deel van de stad. De straat waarop men loopt en de deurklink die men vastpakt. Tot slot is er de ‘infrastructuur laag’: wegen, rails, leidingen en glasvezelkabels. De interactie tussen deze lagen maakt de stad ‘smart’. De lagen communiceren met elkaar en werken samen. Zo ontstaan crossovers en integraties die een efficiëntere en duurzamere stad mogelijk moeten maken. Het voormalige Philips-terrein Strijp-S wordt sinds 2002 getransformeerd van industrieterrein tot innovatieve woon- en werkplek.
De kickoff van het project vindt plaats op 1 september 2016.