Steeds meer organisaties ontdekken de kracht en de macht van social media. Ook organisaties in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Maar wat kun je er nu eigenlijk mee? Of beter nog: wat moet je ermee?
Veel organisaties twijfelen nog. Wil ik wel twitteren? Of een weblog? Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel en de tijden zijn radicaal veranderd. Online aanwezigheid is geen keuze meer, maar een must om klanten te vinden en te binden en goede producten en diensten te blijven leveren.
De dialoog aangaan
Misschien wel de belangrijkste verandering die de opkomst van internet en social media voor organisaties heeft meegebracht is de mogelijkheid – en noodzaak – om de dialoog aan te gaan met consumenten, burgers, partners en andere betrokkenen.
Die dialoog vindt inmiddels lang niet altijd meer vrijwillig plaats. Iedereen kan op internet en social media kwijt wat hij kwijt wil en doet dat ook. De kans is groot dat er over je organisatie wordt gesproken. Of dat je als organisatie wordt aangesproken. Dan is het belangrijk om aanwezig te zijn, mee te praten en te reageren.
Twitter #oss
Om erachter te komen wat er online over je wordt gezegd is het belangrijk het web te monitoren. Zo heeft de gemeente Oss op het Twitteraccount standaard zoekopdrachten uitstaan, zoals #oss. De gemeente werkt daarnaast met Google Alerts. Zo zien ze het bij de gemeente als er ergens over Oss gesproken wordt en kunnen ze desgewenst aansluiten. De gemeente zet social media op deze manier in voor omgevingsanalyse. Ze weet wat er speelt en praat mee zodra dat nodig is.
Met één klik miljoenen bereiken
Tweerichtingsverkeer biedt ook heel veel mogelijkheden aan organisaties om extra winst te genereren, de dienstverlening te verbeteren of personeel te werven. Met één druk op de knop kun je honderden, duizenden, misschien wel miljoenen mensen bereiken. Niet in het minst omdat elke ontvanger van het bericht het door kan sturen. En vaak tegen beperkte kosten.