INTERSOLAR 2011 te München

Intersolar

Het nieuwe energie tijdperk

Om in één dag de Intersolar beurs te München volledig te bekijken lijkt inmiddels een utopie. Wij deden een poging om in ieder geval een deel van de vijftien hallen te bekijken die vol stonden met de nieuwste snufjes op het gebied van solar energie en waren niet de enigen die uiteindelijk constateerden dat een bezoek van minimaal twee dagen, van de in totaal drie dagen durende beurs, noodzakelijk was om werkelijk alles te zien. Wij wilden wel eens de mogelijkheden van dit nieuwe energietijdperk opsnuiven en kijken wat met name in onze omliggende landen aan de hand is met de ontwikkeling van duurzame energieopwekking.

De grootste beurs ter wereld voor de zonne-industrie, Intersolar Europa, trok uiteindelijk een record van 2.280 exposanten en 77.000 bezoekers uit in totaal 156 landen naar München. In een straal van ruim 40 kilometer rondom München merkbaar, daar alle hotels volgeboekt waren. Gelukkig voor ons waren de hallen overzichtelijk in thematische en technologische gebieden verdeeld door de organisatie van Intersolar Europa. Vooraf overigens gestart met een conferentie waar meer dan 2000 wetenschappelijke deskundigen bijeengeroepen waren om de nieuwste ontwikkelingen in de internationale fotovoltaïsche en thermische zonnemarkten en technologie trends te ervaren.

Algemene tendens

Onze ervaring is dat de mono- en polykristallijne glaspanelen het momenteel gaan winnen van de weliswaar lichtgewicht soepele amorf. Dit komt enerzijds door de steeds hogere opbrengsten van de nieuwe glaspanelen ten opzichte van het soepele amorf. Een gemiddelde opbrengst van rond de 220-240 Watt per paneel van 1,6 vierkante meter is inmiddels normaal te noemen. Anderzijds dalen de prijzen van glaspanelen momenteel enorm. Daar waar enige jaren geleden nog een Wp prijs op Ä 3,50 lag voor een glaspaneel, liggen de huidige scherpste prijzen op Ä 1,35 – Ä 1,50 per Wp. Dit overigens zonder de benodigde frames waar de glaspanelen op geplaatst dienen te worden vanwege de koeling van de panelen en opbrengst gerelateerde hellingshoek. Wat ons ook opviel is dat de productie van de glaspanelen inmiddels meer en meer verschoven wordt naar lageloonlanden zoals China en India. Zelfs de meest gerenommeerde Duitse producenten laten hun panelen al maken in dit soort landen.

Lees verder in editie 4-2011

Advertisment ad adsense adlogger