In Den Haag wordt gewerkt aan de Rotterdamsebaan. De Rotterdamsebaan maakt Den Haag en de regio beter bereikbaar door de A4 en de A13 met de Centrumring van Den Haag te verbinden. De gemeente Den Haag, BAM en Shell starten tijdens de bouw een proef met de schonere brandstof GTL (gas-to-liquids) in bouwmachines. Deze proef is volgens de gemeente Den Haag één van de maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
Het gebruik van de brandstof GTL heeft een paar belangrijke voordelen, zo schrijft de gemeente Den Haag. Er is sprake van schonere verbranding dan diesel, waardoor minder uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden plaatsvindt. Verder is de brandstof geur- en kleurloos, lopen motoren stiller en is de brandstof biologisch afbreekbaar.
Voordelen milieu en personeel
Deze voordelen werken dus zowel aan de kant van het milieu, als aan de kant van de medewerkers die in de directe omgeving werken van machines die op GTL draaien. De bouwmachines hoeven niet aangepast te worden voor het gebruik van de schonere brandstof. Daarom heeft de Combinatie Rotterdamsebaan, bestaande uit BAM en VolkerWessels, besloten om tijdens de volledige bouw van de Rotterdamsebaan alle geschikte bouwmachines te laten draaien op GTL. In het eerste jaar van de proef verrichten BAM en Shell metingen om te kijken wat de effecten zijn op de luchtkwaliteit.
Rotterdamsebaan
Momenteel rijdt 40% van het verkeer dat de stad dagelijks in- en uitrijdt via de Utrechtsebaan en de aansluitende A12. Met als gevolg iedere dag files op de Utrechtsebaan. Om te zorgen dat verkeer van en naar Rotterdam, Delft en Ypenburg een alternatief heeft, wordt de Rotterdamsebaan aangelegd. De verbinding loopt van het knooppunt Ypenburg met een tunnel onder Voorburg door en komt uit op de Binckhorstlaan. Daar sluit de nieuwe weg bij de Neherkade direct aan op de Centrumring. Door deze nieuwe verbinding kan het verkeer zich beter verdelen en is er tijdens bijvoorbeeld de spitsuren minder vertraging. Met de komst van de Rotterdamsebaan worden de wegen rond Den Haag uitgebreid en is er meer ruimte voor het verkeer.