De aanbesteding voor de Blankenburgverbinding is deze maand gestart via een publicatie op internetsite Tenderned. De Blankenburgverbinding is een groot infrastructuurproject van Rijkswaterstaat, om de bereikbaarheid van de regio Rotterdam te verbeteren. Daarbij wordt gewezen op het economische belang van de regio – met daarin het havengebied – voor heel Nederland.
Het project zal bestaan uit de aanleg van een autosnelweg (de A24) van 2×3 rijstroken, een landtunnel, een watertunnel, een verdiepte aansluiting op de A20 en een hoge aansluiting op de A15. Ook wordt A20 wordt tot aan het Kethelplein verbreed. Het streven is dat in de periode 2022 – 2024 alles klaar is.
Uitbreiding A16
Het volledige tracé is te vinden op blankenburgverbinding.nl. 18 mei bezochten in Rotterdam ruim 150 deelnemers uit de bouwwereld een industry day voor de Blankenburgverbinding en ook voor het project A16 Rotterdam. Het project A16 Rotterdam behelst een rechtstreekse verbinding van de A13 vanaf Rotterdam The Hague Airport met de A16 bij het Terbregseplein, om dagelijkse files in deze omgeving op te lossen. Dit project zal eind dit jaar aanbesteed worden en in 2018 van start gaan. Tijdens deze bijeenkomst informeerde Rijkswaterstaat geïnteresseerde marktpartijen over beide projecten en de marktbenadering.
Blankenburgverbinding
Geïnteresseerde partijen kunnen zich tot 20 juni aanmelden voor de aanbesteding van de Blankenburgverbinding. Hierna start de eerste van twee dialoogfasen tussen Rijkswaterstaat en de aangemelde consortia. Eind 2017 wordt het contract gegund. Dit wordt een DBFM contract waarbij het consortium tekent voor zowel het ontwerp, de bouw, de financiering en het 20 jaar onderhouden van het tracé. December 2024 moeten de eerste auto’s gebruik maken van de nieuwe tracés.