Dijkversteviging door middel van kunststof pinnen
Een radicale methode om de de stevigheid van dijken te testen: bouw een proefdijk en verzwaar die met containers om vervolgens te wachten of de dijk op het ‘goede’ moment doorbreekt. Op dergelijke wijze wordt momenteel op een testterein in Purmerend de effectiviteit van een nieuwe dijkstabilisator getest. De gesimuleerde dijkdoorbraak test innovatieve techniek.
Deel één van de test vond vorige week plaats. Toen bleek de zogeheten ‘groene’ dijk, die niet was verstevigd met de dijkstabilisator, precies volgens berekening te breken. De dijkdoorbraak is vastgelegd op video en hieronder te zien. Gisteren is begonnen aan deel twee van de containerproeven. De ‘blauwe’ dijk, wel verstevigd met de innovatieve dijkstabilisator, is verzwaard met containers vol staal en water. Wanneer de dijkstabilisator functioneert volgens de berekeningen, zou deze dijk het een stukje langer moeten volhouden.
Kunststof pin
De test is gaande sinds maandagochtend en op de website van JLD Contracting, de ontwikkelaar van de techniek, zelfs online te volgen. De stabilisator bestaat uit flexibele kunststof pinnen, die als een soort meebuigende tentharingen schuin in de dijk staan. Volgens modelberekeningen kan de stabiliteit van een dijk op deze wijze met 50% procent of meer verbeterd worden. De techniek komt op het goede moment, nu Rijkswaterstaat verwacht dat bij nieuwe toetsing zo’n 2000 kilometer dijk moet worden afgekeurd.
POV-Macrostabiliteit
Het project is een samenwerking tussen JLD Contracting, Antea Group, Wiertsema & Partners en Deltares. Doel is een innovatieve dijkverbeteringstechniek die de binnenwaartse stabiliteit, ook wel de macrostabiliteit, van de dijken verbeterd. De nieuwe techniek is ontwikkeld en gefinancierd in opdracht van Waterschap Rivierenland binnen de POV-macrostabiliteit, een programma van het Nederlandse Hoog Water Beschermings programma (HWBP).