In opdracht van de gemeente Nijmegen wordt door van Gelder asfaltonderhoud uitgevoerd aan diverse wegen binnen de gemeente. Van Gelder mag daarbij experimenteren met innovatieve en duurzame oplossingen, waaronder een nieuw soort asfaltmengsel en duurzame belijning.
Er wordt in Nijmegen ook gekeken naar hoger recycling materiaal in rode deklagen en het hergebruik van vrijkomende bestrating
Deze innovatieve werkzaamheden wijken af van de raamovereenkomst, maar de gemeente staat open voor innovaties en stimuleert deze juist. “Een unieke kans om wegen te verduurzamen”, aldus projectcoördinator Steven Willemsen van Van Gelder.
In overleg met de gemeente Nijmegen wordt er ook participatie gedaan bij diverse stakeholders (buurtbewoners, wijkregisseurs, busmaatschappijen e.d.), zodat tijdens het asfaltonderhoud de wensen vanuit de buurt worden meegenomen
Asfalt mengsel
Op de Griftdijk tussen Stationsstraat-Keizer Hendrik VI-singel brengt Van Gelder asfalt aan met de naam ‘AC11 surf met zestig procent PR’. Willemsen legt uit wat dit behelst. “Dit is een duurzamer mengsel ten opzichte van het traditionele mengsel. Want zestig procent PR betekent dat er veel gerecycled steenslag wordt gebruikt van oud, verwijderd asfalt. Hierdoor hoeven grondstoffen niet uit het buitenland worden gehaald en/of gewonnen uit de groeve.”
Referentiegegevens
Tot op heden zijn er maar weinig referentiegegevens bekend. In de gemeente Nijmegen is alleen op de Malderburchtstraat – ook door van Gelder – een AC11 surf met zestig procent PR aangebracht, maar dit is een relatief rustige straat in Nijmegen.
Willemsen: “De Griftdijk is juist een relatief drukke weg, met meer verkeersintensiteit. In de komende jaren kan dus beoordeeld worden hoe dit mengsel zich gedraagt qua levensduur en eventuele schadebeelden. Fantastisch dat we hier de kans krijgen om te experimenteren.”
Kwaliteitsbeheerder Jeroen de Cortie van de gemeente Nijmegen knikt instemmend. “Sinds enkele jaren wordt er steeds meer asfalt hergebruikt, ook in de deklagen. Voor deze AC11 surf zitten we nu op zestig procent. We streven natuurlijk naar honderd procent in de toekomst.”
Koudplast
Van Gelder heeft in overleg met de gemeente Nijmegen en onderaannemer Multiline, op veel wegen koudplast belijning aangebracht. Dit wijkt af van het contract, dat traditionele thermo belijning aangeeft. Koudplast belijning heeft een langere levensduur, minder CO2-uitstoot bij productie en zorgt voor minder geluidsoverlast.
“Koudplast belijning is duurder bij de aanleg. Maar door de restlevensduur is het juist weer goedkoper”, vertelt Willemsen. “Het verdient zichzelf terug.”
Duurzaam denken
Duurzaam asfalt én belijning zijn volgens Willemsen voor alle partijen interessant. Door kwaliteit te leveren wordt nieuw onderhoud uitgesteld, waardoor er uiteindelijk minder kosten zijn voor de gemeenschap op lange termijn en CO2-uitstoot wordt gereduceerd. Daardoor wint ook het milieu. Beter kan toch niet?”
Ook de gemeente Nijmegen ziet winst in de realisatie van duurzaam asfalt en belijning. De Cortie: “Naast minder CO2-uitstoot en meer hergebruik (minder nieuwe grondstoffen nodig) levert het uitstellen van onderhoud ook minder verkeersoverlast en dus een betere doorstroming op. Ook halen we overbodige verharding zo veel als mogelijk weg en proberen we kleine klussen zo veel als mogelijk te combineren om het aantal vervoersbewegingen te beperken.”
Naast duurzaam asfalt en duurzame belijning wordt er in de gemeente Nijmegen ook nog gekeken naar nieuwe innovaties zoals een hoger recycling materiaal in rode deklagen, het hergebruik van vrijkomende bestrating. Willemsen: “Wij zijn blij met zo’n opdrachtgever die zijn nek uitsteekt en ons de kans geeft om met duurzame oplossingen de wereld een beetje schoner te maken.”
Asfalt en belijning in Nijmegen met nieuwe materialen en oplossingen: Lees hier meer over asfaltproeven op de A73.