Drijvend clubhuis voor Scheveningen

Drijvend clubhuis voor de Scheveningse haven

De Scheveningse Tweede Haven vormt binnenkort de bouwplaats voor het nieuwe clubhuis van de Jachtclub Scheveningen. De drijfbak, die inmiddels in Diemen is vervaardigd, werd over zee naar Den Haag versleept waar de afbouw zal plaatsvinden. De oplevering van het clubhuis is eind dit jaar.

Het is gelukt om het drijvend clubhuis in energieneutraal gebouw realiseren

Details

Het clubhuis is een alzijdig gebouw dat qua architectuur inspeelt op de honderden meters lange zichtlijnen over en langs de havenkades. Ook de hardhouten invulling tussen de gevelbanden refereert aan de omliggende schepen, en heeft subtiele details die verwijzen naar de Scheveningen.

Het functioneel ontworpen gebouw van Studio Komma opent naar zijn omgeving met een grote clubruimte met daar bovenop een groot panoramisch dakterras. Onder de waterlijn zit nog een extra bouwlaag verborgen waarin onder andere toiletten, installaties en bergruimte zijn opgenomen.

(Lees verder onder de afbeelding.)

Krap in de sluizen

De afmetingen van 12 bij 22 meter zijn voor een drijvend gebouw (met één drijfbak) uitdagend en zoeken de limieten op van de diverse te passeren sluizen. De combinatie van de asymmetrische opbouw en de ligging in een getijdenhaven met in- en uitstromend zeewater maken het noodzakelijk om nauwgezet te balasten en gewicht te verdelen om zo scheefstand tegen te gaan.

Getijdenbestendig

Doordat het een zeehaven betreft beweegt het bouwwerk enkele meters mee met het getij en is daarom flexibel verankerd in de havenbodem met twee steigerpalen. Ook de installaties zijn middels flexibele verbindingen met de wal verbonden.

Energieneutraal

Duurzaamheid heeft binnen het project een voorname rol gespeeld. Ondanks het drijvende karakter is gelukt een energieneutraal gebouw te realiseren. Hiervoor zorgen onder andere de zonnepanelen op het dak en een warmtepomp die gebruikt maakt van de constante temperatuur van het zeewater.

Daarnaast was er specifieke aandacht voor toekomstbestendigheid en is het ontwerp intensief met de gebruikers doorleefd. Ook de detaillering en materialisatie zijn duurzaam gekozen en bestand tegen de uitdagende weersomstandigheden die aan dit deel van de kust optreden.

Planning

De bouw van de drijfbak is gestart in het najaar van 2019 en deze is inmiddels opgeleverd. De drijfbak is naar de Scheveningse haven versleept waar de afbouw zal starten. Oplevering is gepland eind 2020.

Meer informatie Studio Komma

Drijvend clubhuis voor 2e jachthaven Scheveningen.

Advertisment ad adsense adlogger