Hoewel het tekort aan vakmannen bijna dagelijks in het nieuws is, betekent dit niet dat Nederlanders voor minder kwaliteit gaan bij hun zoektocht naar een vakman. 75% van de consumenten die het afgelopen halfjaar een klus uitbesteedde, heeft de vakman vooraf gecheckt op betrouwbaarheid.
Online reviews helpen bij digitale zoektocht naar vakman
Zo blijkt uit de nieuwste Werkspot Klusmonitor, uitgevoerd door SAMR. Ruim de helft van de Nederlanders checkt de betrouwbaarheid van vakmannen vooraf via vrienden of familie, 18% doet dit via het online kanaal (zoals social media, online reviews of klusplatformen). Mannen checken de betrouwbaarheid vaker dan vrouwen (80% ten opzichte van 71%).
Cijfers van Trustpilot laten de wereldwijde groei van het gebruik van online reviews zien. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 30 miljoen reviews geplaatst op Trustpilot en de reviews worden per maand zowel online als offline 2 miljard keer bekeken.
Online reviews
Ilja Tersteeg uit Utrecht heeft onlangs een huis gekocht en was op zoek naar een tegelzetter: “We hadden geen goede klik met de vakman die ons door de aannemer was aanbevolen. Daarom ging ik online op zoek. Ik keek daarbij niet alleen naar bedrijfswebsites, maar ook naar online reviews. Ik vind het belangrijk om te zien hoe vakmannen reageren op minder positieve reviews. Het geeft een beeld over hoe ze eventuele problemen oplossen.”