Gebouwautomatisering op de kaart

Gebouwautomatisering

Brancheorganisatie zet gebouwautomatisering op de kaart

Sinds begin 2012 is de Nederlandse Brancheorganisatie voor Gebouw Automatisering een feit. ‘Het werd hoog tijd’, aldus het bestuur dat tijdens de ledenbijeenkomst werd geïnaugureerd. ‘Want de markt is toe aan verandering en vernieuwing.’

Aangeschoven zijn enkele bestuursleden, onder wie voorzitter Piet van Veelen (Vedotec), Jan Bakker (Royal HaskoningDHV) en Rogier van Dis (Schneider Electric). Piet van Veelen steekt van wal met een belofte. ‘Met de oprichting van deze brancheorganisatie creëren wij voor onze sector een prominentere rol in de bouwketen. Dat is het doel. Gebouwautomatisering heeft zoveel te bieden en tot op heden worden onze mogelijkheden slechts ten dele benut. Daar gaat verandering in komen.’
Om zijn boodschap kracht bij te zetten, zet hij het ideaal af tegen de realiteit. ‘Gebouwautomatisering omvat de totale integratie van afzonderlijke installaties tot een centraal gebouwbeheersysteem. Minder zichtbaar, maar net zo essentieel voor het gebruik van het gebouw als de fundering en het dak. Wat je wil, is een optimale integratie van al die installaties. Daarvoor is het cruciaal dat de juiste personen bij het bouwproces betrokken worden. En dat begint al op het moment dat het Programma van Eisen vorm krijgt. De winst? Maximale besparingen, optimaal gebruik van de mogelijkheden, meer productiviteit en meer comfort. Nu is gebouwautomatisering helaas nog te vaak de sluitpost op de begroting.’
Rogier van Dis vult aan: ‘Belangrijke onderdelen van het automatiseringsplan worden, veelal uit kostenover-wegingen, gedurende het traject uit het bestek gehaald. Als een gebouw dan vervolgens in gebruik wordt genomen en niet naar tevredenheid functioneert, is het vaak de automatisering die niet zou deugen. Willen we dit patroon doorbreken, dan is de slagkracht nodig van een collectief. Een netwerk van professionals die gezamenlijk optrekken om gebouwautomatisering op de kaart te zetten.’

Lees verder in editie 1-2013

Advertisment ad adsense adlogger