Elektrisch asfalteren bij Heijmans

Elektrisch asfalteren bij Heijmans

Asfalteren kan nu volledig elektrisch bij Heijmans. Met de ingebruikname van een elektrische asfaltspreidmachine, -wals en -kleefwagen is het emissieloos aanbrengen van asfalt op het wegdek nu mogelijk.

Emmissieloos asfalteren

Men heeft het asfaltmaterieel voor het eerst in gebruik genomen bij de asfaltvervanging van de brug op het einde van de Amsteldijk in Amsterdam.

De Dynapac asfaltspreidmachine, is in zijn soort de eerste ter wereld die vanuit de fabriek geheel elektrisch is geleverd. De Dynapac SD1800We, is uitgerust met een 55 kW elektrische motor en een 98 kWh lithium-ion batterijpakket.

Door ook een volledig elektrische kleefwagen aan te schaffen, kan Heijmans het asfaltwerk volledig elektrisch uitvoeren. Het is een Volvo FE 4×2 met een Burtec opbouw. De kleefwagen kan volledig elektrisch de emulsie op de weg kan aanbrengen.

Naast de asfaltspreidmachine en de kleefwagen heeft het bedrijf ook een Dynapac CC1000E elektrische wals met extra mobiele batterijpakketten aangeschaft.

Elektrisch asfalteren bij Heijmans

Bouwen zonder uitstoot

Heijmans streeft ernaar om vanaf 2030 volledig emissieloos te werken. De elektrificatie van zwaar bouwmaterieel heeft daarbij speciale aandacht. Tot nu toe heeft men geïnvesteerd in zo’n vijftig stuks elektrisch materieel. In veel gevallen gaat het om oorspronkelijk met dieselmotoren aangedreven machines die zijn omgebouwd tot geëlektrificeerde varianten.

Stedelijke omgeving

Heijmans zal de Dynapac SD1800We, met een asfalteerbreedte van 1,90 tot 4,10 meter, voornamelijk inzetten in de stedelijke omgeving. Daar is het voordeel van wegwerkzaamheden zonder uitlaatgassen groot, zowel voor omwonenden als wegwerkers.

Asfalteren continu proces

Na een korte gewenningsfase zal de asfaltspreidmachine intensief worden gebruikt door heel Nederland. Peter Schellekens van Heijmans: “We zijn ruim honderd jaar gewend om met dieselmachines te werken, maar elektrisch asfalteren vraagt om een andere planning. We moeten anders omgaan met energiebeheer en oplaadcycli. Bij een elektrische graafmachine kun je tussen de werkzaamheden door wel een pauze inlassen om de accu bij te laden. Bij asfalteren is dat niet mogelijk, dat is een continu proces”.

Elektrisch asfalteren bij Heijmans. Lees ook:
50 tons emissieloze elektrische kraan bij Mammoet.
Eerste meters elektrische asfaltspreidmachine.
Snellaadplein WattHub volledige elektrische geasfalteerd.

Beeld: Heijmans.

Advertisment ad adsense adlogger