BAM Infra Nederland heeft ’s werelds eerste elektrische 10-12 ton wals gebouwd en in gebruik genomen. De uitstootvrije wals is voor het eerst ingezet op een project voor gemeente Almere.
Op volgeladen accu’s is de elektrische wals 8 uur inzetbaar
Door de elektrische aandrijving stoot de wals geen CO₂ en stikstof uit. Hierdoor is BAM in staat schoner te bouwen. Daarnaast is de wals een stuk stiller dan de huidige walsen. Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor. Die hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput.
De wals heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen, net als een personenauto. De wals is natuurlijk wel zwaarder dan een gemiddelde auto. Maar hoeft geen rijbereik van honderden kilometers te hebben om zorgeloos op de eindbestemming te komen.
Enkele feiten en cijfers van de elektrische wals
Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het zeven liter brandstof per uur. Wat zo’n 73 liter per dag is. Met de elektrische wals wordt ongeveer 236 kilogram CO₂ per dag bespaard.
Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilogram. Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Na drie tot vijf uur laden zijn de accu’s weer helemaal vol. Hierdoor kan BAM de wals dagelijks inzetten.
Eigen fabricaat
Waar er voor lichter materieel al wel elektrische alternatieven op de markt zijn, is dat voor zwaarder materieel niet het geval. Toch was de wens om deze stap te maken. Met de kennis van de mensen binnen BAM is deze elektrische wals in anderhalf jaar tijd ontworpen en gebouwd.